God lavtlønnsprofil i Dansens hus

Reidar Richardsen er hovedtillitsvalgt i Dansens hus og Mari Røsjø er leder for Fagforbundet Teater og Scene. (Foto: Mari Røsjø)

Mellomoppgjøret i hus.

16.06.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 16.06.2023

Den 12. mai ble det avholdt forhandlingsmøte mellom Dansens Hus og FTS, NTL og CREO om revisjon av overenskomst del B. Til stede for Dagforbundet var Mari Røsjø, leder av Fagforbundet teater og Scene og Reidar Richardsen, hovedtillitsvalgt for Dansens hus.

Fornøyd med årets oppgjør

- Vi er fornøyde med årets lønnsoppgjør på Dansens Hus. Resultatet er noe i overkant av frontfagets ramme, og gis som et generelt kronetillegg til alle. Dette er med å sikre en rettferdig fordeling og en god lavtlønnsprofil. Det var særlig viktig i år med den ekstreme prisveksten som rammer de lavest lønte aller hardest, kommenterer Røsjø.

Alle trinn økes med 34 000 kroner

Alle trinn i Dansens Hus A-regulativ økes med kr. 34 000. Tillegget gis med virkning fra 1. april 2023. Tillegget inkluderer de generelle tilleggene gitt i A-dels forhandlingene. Lønnstillegg ligger innenfor en ramme på 5,2 prosent, med grunnlag i lønnsmasse for virksomhetens fagorganiserte. Ansiennitetstillegget etter 5 og 10 år jf. overenskomsten punkt 4.5.2 økes til kroner 1500.