Flott konferanse for nettverksbygging og informasjon

Hanna Lajord-Stilén er hovedtillitsvalgt i Utdanningsetaten og medlem av Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo (Foto: Maren Oddvang)

Kommunal konferansen 2023 ble avhold 6. - 7. juni.

13.06.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 13.06.2023

Sammen er vi sterke! En viktig del av å være en god tillitsvalgt er å være oppdatert på hva som skjer og ha et godt nettverk. Kommunalkonferansens arrangeres av LO Kommune. Her møtes tillitsvalgte fra hele landet for å lære og diskutere.

Hanna Lajord-Stilén er hovedtillitsvalgt i Utdanningsetaten og medlem av Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo og var en av dem som deltok på konferansen. Vi har spurt henne om hvorfor hun valgte å bli med på Kommunalkonferansen og hva er hennes inntrykk av konferansen.

Tillitsvalgte bør prioritere Kommunalkonferansen

- Jeg fikk tips fra min fagforening om at Kommunalkonferansen ville være perfekt for meg, fordi jeg ville møte flere deltagere som jobber med samme område som meg. Og det gjorde jeg. Jeg mener dette er en konferanse som tillitsvalgte burde prioritere. Det er en flott plass å møte andre tillitsvalgte og innholdet er rettet mot vårt arbeid.

Lærte mye nytt

- Jeg syns Jonas Bals sitt innlegg om hvorfor fagbevegelsen er viktig i valgkampen var godt og informativt. Jeg lærte mye nytt og fikk en oppfrisking på ting jeg kunne fra før.

Fikk se forkjellen mellom partiene

- Jeg syns også det var veldig positivt at alle partiene deltok i partilederdebatten på onsdag. Da fikk vi se hva som er forskjellen mellom partiene.

– Til slutt vil jeg nevne at de musikalske innslagene var fantastiske. Til stede var blant annet bandet «Offentlig sektor» med musikals skråblikk på kommunalt arbeidsliv og «Demenskoret» kjent fra NRK.

Tryggere sammen

Kommunalkonferansen «tryggere sammen» ble avholdt i utkanten av Jessheim 6. – 7. juni. Den arrangere av LO Kommune og hadde over 450 deltakere fra hele landet. Fagforbundet Oslo var godt representert. Tema for årets kommunalkonferanse var velferdsstaten og kommunevalgkamp. Ved siden av valgkampduell med flere partiledere ble utrykket «bendelormøkonomi» lansert av For Velferdstaten.

Her kan du lese mer om konferansen.