Riktig kompetanse på riktig sted

Roger Dehlin, leder for Fagforbundet Oslo

Roger Dehlin, leder for Fagforbundet Oslo (Foto: Fagforbundet Oslo)

Innlegg av Roger Dehlin, leder av Fagforbundet Oslo, i Dagsavisen 7. juni .

08.06.2023
Sist oppdatert: 09.06.2023

En av de største utfordringene i åra framover i eldreomsorgen i Oslo vil være å skaffe nok kvalifiserte folk.

Storstilt statsing på komptanseheving

Helsepersonellkommisjonen peker på at ikke bare Oslo, men hele Norge vil stå overfor utfordringer med å skaffe nok kvalifisert personell til å dekke behovet i pleie- og omsorg.
Byrådet i Oslo er på saken. I revidert budsjett for 2023 lanseres det en storstilt satsing på kompetanseheving av kommunens egne ansatte. 175 millioner kroner settes av til et fond for etter- og videreutdanning. Dette er riktig vei å gå.

For enkelte vil dette være en formalisering av den kompetansen som den ansatte allerede innehar, for andre vil dette representere kompetanseheving som kommer brukerne av tjenestene til gode.

Et kinderegg

Fagforbundet Oslo mener en satsing på egne ansatte er et kinderegg. Her får man høyere kompetanse i egne rekker, man får bedre pleie og omsorg for brukerne og man får ansatte som har en arbeidsgiver som satser på dem.

Det siste punktet er viktig. I framtida vil det å rekruttere og beholde medarbeidere bli stadig viktigere for Oslo kommune og andre arbeidsgivere.