Glade for å bli kommunalt ansatte

Sigrid Estaban og Melche Gem Kitane er begge helsefagarbeidere og medlem av Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Siste kommersielle sykehjem er overtatt av Oslo kommune.

08.05.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 23.05.2023

Den 2. mai kom det siste sykehjemmet i kommersiell regi tilbake til Oslo i kommune. Da ble Oppsalhjemmet overtatt av kommunen, etter at Norlandias anbudsperiode var over. Vi intervjuet  Melche Gem Kitane og Sigrid Esteban i vårsola på Oppsalshjemmet like før kommunen overtokhjemmet.  Begge er helsefagarbeiderne og medlemmer av fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo.

Klar for overtakelse

- Nå er vi klar for overtakelse. Vi har vasket og slitt hele uka før overtakelsen. Og vi har sjekket om det er reint nok og om noe var ødelagt som burde repareres. Det er akkurat som når man skal overlevere en bolig.

- Vi er veldig spent alle sammen. Alle gleder seg til nye utfordringer og arbeidsoppgaver.

Stor forskjell i lønn

Melche har tidligere jobbet for kommunen, som ekstravakt på Majorstutunet. Sigrid har kun jobbet privat. De mener begge at det er stor forskjell på lønna i kommunen og den i Norlandia.

- Jeg gikk opp 74 000 kroner. Og Sigrid gikk opp 90 000 kroner. Vi får også bedre pensjon. Oslo kommune er også bedre på å regne ansiennitet. Norlandia tar for eksempel ikke hensyn til generell ansiennitet. I kommunen er det nok å levere dokumentasjon og så regner de med tidligere jobber, selv om det ikke var i helsevesenet eller i Norge. Det synes vi er veldig bra.

Fest når ny lønn kommer

- Vi skal feste når vi får vår første lønn. Avdelinga skal spise ute, og alle gleder seg.

Håper alle får lønnsøkning i mellomforhandlingene

- Vi er veldig fornøyde med det vi har fått i lønn. Og vi håper at alle går opp i år.

Stem på et parti som er for arbeidsfolk

- Vi oppfordrer alle til å stemme i årest kommunelvalg. Vi er veldig glade for å ha blitt kommunale, fordi lønna og pensjonen er bedre. Vårt råd til kollegene er å stemme på et parti som er for arbeidsfolk.