Hele laget samlet om velferden

Leder av Fagforbundet Ung, Jeanette Lea Romslo, samlet unge politikere på venstresida for å snakke valgkamp. (Foto: Madeleine Schultz)

Fagforbundet Ung samlet hele det rødgrønne ungdomslaget for å snakke om den kommende valgkampen.

10.05.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 10.05.2023

I slutten av april samlet fagforbundet UNG regjeringspartiene pluss SV og Rødt, til fagpolitisk lunsj på stortinget. Temaet var den kommende valgkampen og våre felles interesser inn mot valget. På menyen stod velferd, privatisering og heltid/deltid-problematikken.

Om 138 dager skal vi gå til stemmeurnene og Fagforbundets medlemmer stemmer i klar overvekt til venstre i politikken, derfor er det viktig å få våre 400.000 medlemmer til stemmeurnene denne høsten.

Leder av Fagforbundet Ung snakket om viktigheten av politikk for de unge politikerne og inviterte til felles drodling. (Foto: Madeleine Schultz)

«Mange sier det ikke spiller noen rolle hvem som styrer, det må vi avlive, for det stemmer ikke.» innledet leder i Fagforbundet Ung, Jeanette Romslo, med. Rundt bordet satt unge representanter for de fire politiske partiene samla.

Det er gjennom politikken vi får til ting

Over 280 kommuner og fylkeskommuner har i dag rødgrønt styre, og dem er også Fagforbundet opptatt av å beholde.

«Vi i Fagforbundet sier høyt og stolt at vi er politiske. For det er gjennom politikk man får til ting. Vi kan mene mye om mye, men uten politisk makt blir det ofte vanskelig å få gjennomført. Det er gjennom det politiske engasjementet ute i fagforeningene og i samarbeid med de folkevalgte at vi får til ting ute i lokalsamfunnene.» sa Romslo til gjengen rundt bordet og understreket ansvaret vi har for å ta vare på de som fallert utenfor.

Trond Jensrud deltok også på fagpolitisk lunsj
Trond Jensrud deltok også på fagpolitisk lunsj (Foto: Madeleine Schultz)

Også leder av politikk og samfunnsavdelinga, Trond Jensrud, var med på lunsjen. Han bygget videre på det Romslo snakket om og understreket viktigheten av å få med seg hele laget, og at de med minst må få mest.

Alle partiene var enige om at det var viktig å stå samla om velferden, og det å synliggjøre høyresidas prosjekt de siste årene.