Ladet opp til valgkamp på rødgrønn-samling

Alle deltakerne som deltok på rødgrønn samarbeidskonferanse

Alle deltakerne som deltok på rødgrønn samarbeidskonferanse (Foto: Henriette Sandvik/ Fagforbundet)

24-26. mars inviterte Fagforbundet Ung inn venstresiden sine ungdomspartier til felles samarbeidskonferanse.

30.03.2023
Sist oppdatert: 13.04.2023

Denne helgen var rundt 60 unge tillitsvalgte og representanter for ungdomspartiene på Sørmarka.  Samlingen har vært en tradisjon å arrangere de årene det er valgkamp, for å møtes, bli kjent, utvikle nye ideer og for å få et grunnlag for et godt samarbeid mellom de ulike organisasjonene.

Jeanette Lea Romslo og Marian Hussein
Jeanette Lea Romslo og Marian Hussein (Foto: Henriette Sandvik/ Fagforbudet)

Leder av Fagforbundet Ung, Jeanette Lea Romslo åpnet samlingen slik:

-Vi i arbeiderbevegelsen, vi har en lang historie bak oss med blod, slit og tårer. Men vi har også en lang historie bak oss med kampånd, solidaritet og viktige gjennomslag for hele samfunnet. Ingen steder enn i Norge og Norden har arbeiderbevegelsen hatt større gjennomslagskraft til å forme - ikke bare arbeidslivet, men hele samfunnet som helhet.

Fagforbundet Ung, AUF, Sosialistisk Ungdom og Rød Ungdom fikk blant annet besøk av  Mette Nord, kunnskapsminister Tonje Brenna og landbruk- og matminister Sandra Borch. Programmet besto også av viktige skoleringer inn mot valgkampen.

Gjennom samlingen ble viktigheten av samarbeid mellom organisasjonene et viktig tema. Jeanette Lea Romslo pekte også på viktigheten av samarbeid og at arbeiderbevegelsen må stå sammen mot høyresiden.

-Jeg har stor tro på samarbeid. Det å bygge broer, og finne frem til de tingene vi kan være enige om. Det kommer alltid til å være saker hvor vi på venstresiden ikke er helt enige, men tenk hvilken styrke det får når det er saker hvor vi faktisk er enige. Hvor vi kan slå sammen kreftene, bruke hverandre, bruke hverandres kompetanse og ressurser, og bli et lag det er vanskelig for høyresiden å stoppe.

Deltakere på rødgrønn samarbeidskonferanse
Deltakere på rødgrønn samarbeidskonferanse (Foto: Henriette Sandvik/ Fagforbundet)