Behov for endring i eldreomsorgen

Jens Helgebostad er tidligere bydelsdirektør i Stovner og pensjonistmedlem i Fagforbundet ForSe. (Foto: Jens Helgebostad)

Bred debatt om eldreomsorg i Folkets hus.

06.03.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 06.03.2023

Jens Helgebostad er tidligere bydelsdirektør i Stovner bydel og medlem i Fagforbundet ForSe. Han var til stede på pensjonistutvalgets debatt om eldreomsorgen den 28. februar i Folkets hus. Vi har bedt ham komme med synspunkter på debatten.

Skrives ut for tidlig

- Hovedpoenget i debatten er at selv om helsebyråd Marthe Scharning Lund har rett i at sykehusene behandler flere enn før, så skrives folk ut med komplekse diagnoser for tidlig. Helsehusene og hjemmetjenestene har ikke hatt den kompetansen som trengs. Ansatte har selv opplevd at de av og til har manglet kompetanse og kapasitet.

- Kompetanseheving er ikke en quick fix. Den tar tid å opparbeide. Enn så lenge må folk få behandling der det er kompetanse. Og lik behandling til rett tid. Slik det er nå, blir det et press på førstelinjetjenesten som ikke er holdbart i lengden.

Behov for endring

- Jeg mener en sterk offentlig sektor er løsningen. Men det kan hende at offentlig sektor har noe å lære. Det er for eksempel veldig mange ansatte rundt samme bruker. Videre er flere heltidsstillinger viktig, men turnusen må gå opp.

- Det er viktig med forutsigbarhet. Jeg har erfaring som storforbruker av tjenester hjemme. Jeg var veldig fornøyd, men det var mange folk innom. Videre må hjelpen komme når de sier de skal komme, og si ifra når de ikke kommer.