Ordførerkandidat for andre gang

Jeanette håper at flere unge kandidater vil stille til valg til høsten.

Jeanette håper at flere unge kandidater vil stille til valg til høsten. (Foto: Ingvild Hunsrød / Fagforbundet)

På tross av sin unge alder er det ikke første gang at leder av Fagforbundet Ung stiller til valg som ordførerkandidat.

10.02.2023 av Madeleine Schultz
Sist oppdatert: 10.02.2023

Jeanette Lea Romslo (24) har vært engasjert så lenge hun kan huske.

– Som barn var jeg opptatt av mange ulike saker, og kranglet gjerne i samfunnsfagstimene om det var noe jeg brant for. Men det tok litt tid før jeg forsto at det engasjementet faktisk var politiske saker, og noe man kan gjøre noe med gjennom politikk.

Som mange andre i hennes generasjon var det 22. juli som ble hennes politiske vekkelse. Men det var først etter stortingsvalget i 2013, da Norge fikk en ny regjering som ikke hadde de samme verdiene som Jeanette, at hun forstod at hun faktisk måtte engasjere seg. Hun meldte seg inn i Sosialistisk Venstreparti, for å kunne arbeide for det samfunnet hun ønsket seg.

Stiller for andre gang

Nå stiller hun altså til valg som ordførerkandidat i Hå kommune, for andre gang.

Jeanette er opptatt av en hel rekke forskjellige saker - rettferdighet, grønn omstilling og et mer omfordelende samfunn - men kanskje først og fremst arbeidslivspolitikken :

– Det er ingen tvil om at arbeidsliv står meg nært. Vi tilbringer rundt en tredjedel av hverdagene våre på jobb, og da er det viktig at vi har et godt og organisert arbeidsliv. Å ha en lønn å leve av, at man har det bra og trygt på jobben, at hver krone som skal gå til velferd, faktisk går til velferd, og ikke i lommen på private aktører som vil tjene penger på de ansattes bekostning.

Vil ha engasjerte medlemmer

Hun mener det er viktig for demokratiet å engasjere seg politisk, og oppfordrer også Fagforbundet Ungs medlemmer til å gjøre det.

– Jeg er stolt av at vi har mange faglige kandidater på ulike partier sine lister rundt om i hele landet. Så er det ikke sånn at alle må melde seg inn i et parti, men det å bruke stemmeretten sin og dermed aktivt delta i demokratiet er viktig. I et kommune-, og fylkestingsvalg så velger man jo faktisk hvem som skal være arbeidsgiveren til veldig mange av våre medlemmer i kommuner og fylkeskommuner.

Fagforbundet har over 50 000 unge medlemmer under 30. Det har potensielt stor verdi for politikken, mener Jeanette.

Sammen så har vi makten til å kunne gjøre noe bra med samfunnet vårt, og for de ulike medlemsgruppene våre. Vi er hele laget, og vi sitter med viktige erfaringer og kunnskaper som politikken har veldig godt av å få inn. Jeg gleder meg til valgkampen, og håper vi får inn flere unge, faglige kandidater rundt om i hele landet!