Til hovedinnhold

Reisebrev fra Palestina

Fra bybildet i Hebron

Fra bybildet i Hebron (Foto: Viktoria A .Dahl)

Rapport fra et ti dagers besøk hos et okkupert folk.

29.11.2022 av Viktoria A. Dahl og Tinius Kjær Torkildsen
Sist oppdatert: 02.12.2022

I midten av oktober reiste vi - Viktoria A. Dahl og Tinius Kjær Torkildsen - på studietur til Palestina sammen med Palestinakomiteen. Der møtte vi ulike organisasjoner som jobber i en fortvilt situasjon med lite fokus fra omverden. Vi reiste til flere byer på Vestbredden, gamlebyen i Jerusalem, Ramallah og Jaffah.

Møtte Norges palestinarepresentant i Jerusalem

Vi dro inn i gamlebyen i Jerusalem via Herodesporten til Løveporten hvor vi møtte guiden vår som tok oss med til Haram al-Sharif/Tempelhøyden og inn i Klippedomen og Al-Aqsa-moskéen. Deretter gikk vi til Klagemuren og videre til det armenske Nafoura i det kristne kvarteret. Her møtte vi Norges representant til Palestina, Torunn Viste, som fortalte om Norges posisjon og hva Norge gjør i Palestina.

Vitnesbyrd fra Al Haq i Ramallah

Via Vestbreddens største sjekkpunkt Qalandia kom vi til Ramallah. Der var vi hos Al Haq. Det er en terrorstemplet menneskerettighetsorganisasjon, som ettergår menneskerettighetsbrudd både fra Israel og fra Palestinske selvstyremyndigheter. Det har ført til at Al Haq settes under press fra alle kanter. Al Haq mottar det meste av sin støtte internasjonalt, blant annet støttes de gjennom norsk bistand. Da de ble terrorstemplet omringet israelsk militære dem og inngangen til kontoret deres ble stengt. De har likevel fjernet stengslene til kontoret og fortsatt med å undersøke og dokumentere menneskerettighetsbrudd etter det. De ansatte fortalte at de ikke visste hvilke konsekvenser dette ville få for dem i framtida, og at ansatte fra deres organisasjon var arresterte.

Hardt press mot palestinerne i Hebron

Sammen med en representant fra Breaking the Silence reiste vi til Hebron. Organisasjonen består av israelske ex-soldater som er mot okkupasjonen. Vi gikk gjennom Shuhadagata som ble stengt for palestinere etter Goldstein-massakren i 1994. Dessverre fikk vi ikke besøkt landsbyen Susiya. Broren og svogeren til ham vi skulle møte, hadde blitt arrestert samme natt, og familien forsøkte å finne ut av hvor de var blitt av. Hebron er den eneste av byene i A-området på Vestbredden (området som etter Oslo-avtalen styres av de Palestinske myndigheten), hvor bosetterne bor inne i området. Palestinernes er under et stadig hardt press for å forlate områdene.

Nett mot angrep.
Nett mot angrep. (Foto: Viktoria A. Dahl.)

Som ex-soldat kunne guiden vår kunne fortelle hvordan militæret jobbet systematisk for å skape usikkerhet. For eksempel ved å vekke familier om natta og ta bilder av dem og notere seg deres navn. Vi fikk se områder som tidligere var fulle av folk, men som nå var som en spøkelsesby. Bosetterne gikk fritt i gatene, og de har rett til å være bevæpnet. Militæret er også forpliktet til å beskytte dem, selv om deres bosettinger strider mot folkeretten. Guiden vår ønsket at vi skulle forstå en ting fra turen: Det er ikke radikale bosettere som står bak okkupasjonen. Det er staten Israel som legger til rette for ulovlig bosetting med alle virkemidler de har. Også Breaking the Silence opplever å være under angrep. En dom sier at det er ulovlig for organisasjonen å informere om okkupasjonen til skoleelever i Israel. Likevel fortsetter de med deres viktige arbeid.

En siste ting som må nevnes om Hebron er den hjerteskjærende fattigdommen som møtte oss der. Det er krevende med både import og eksport. Bosetterne gjør landbruk omtrent umulig og arbeidsløsheten er i noen områder på over 80 prosent. Det som møtte oss i Hebron var desperate tiggere. En gamleby som var ribbet for turister. Det var omtrent ikke en frisk grønnsak å se i en eneste butikk i hele byen. Guiden sa at det kun var de fattigste blant palestinerne, de som ikke hadde råd til å flytte, som var igjen i områdene vi besøkte.

Besøk i en utslettet by

På torsdagen dro vi til det lille som var igjen av byen Anaba. Denne byen hadde blitt utslettet da staten Israel ble opprettet i 1948. Den var nå i bruk som et friluftsområde. Det var få tegn til at dette engang hadde vært en by full av liv og med flere institusjoner. Vår guide pekte ut de plassene det hadde vært bebyggelse. Kun omriss av fundamenter, og sementbiter som kunne minne om vegger, lå strødd utover. Skolen, moskéen, felleshallen, gravplassen og husene var nærmest umulig å få øye på.

Nedslående statistikk og fakta hos OCHA

Neste dag tilbrakte vi hos The United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA). Der fikk vi en halvannen times presentasjon om statistikk og fakta rundt Vestbredden og Gazastripen. Blant annet ble vi fortalt om okkupasjonen av kystområder i Middelhavet. Over tid har Israel tatt til seg store deler av kysten. De har innført forbud for palestinere å fiske innenfor disse områdene. Her har fiskere blitt arrestert og flere har mistet livet. Israelske myndigheter har også fengslet fiskere som fisket lovlig innenfor de avtalte grensene. Fiskerinæringen har blitt lammet som følge av denne okkupasjonen. Lignende konsekvenser så vi presentert i statistikk for palestinsk eksport, som stadig har sunket under okkupasjonen.

Kurs i matlaging

Bybilde fra Betlehem
Bybilde fra Betlehem (Foto: Viktoria A. Dahl)

I Aida Camp i Betlehem besøkte vi kvinnegruppa Noor Women Empowerment Group. (Noor WEG) Det var en flyktningeleir hvor også fattigdommen var tydelig. Vi møtte lederen for Noor WEG, og sammen med kvinnegruppa lagde vi en rett som het "Opp-ned". Navnet kommer av at retten legges i en stor gryte som til slutt vendes på hodet. Det var en hyggelig opplevelse i slitne omgivelser.

Studiereisen ble avsluttet med fellesmiddag i Jerusalem hos Hind Khoury, tidligere minister i den Palestinske regjering, ambassadør for PLO til Frankrike og generalsekretær for Kairos Palestine. Det var en fin og stemningsfull avslutning for en inntrykksfull tur. Vi håper alle som leser dette klikker seg inn på Palestinakomiteens nettsider, bestiller seg en tur, og bidrar til å holde solidaritetens faner høyt!

Om studieturen

Viktoria A. Dahl fra ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo og ungdomstillitsvalgt Tinius Kjær Torkildsen i Fagforbundet Teknisk fagforening Oslo har vært på en ti dagers studietur til Vestbredden.

Målet med turen var at fagorganiserte og andre skal få oppleve situasjonen på Vestbredden. Slik at de kan se og høre hvordan okkupasjonen og bosettingspolitikken påvirker den palestinske befolkningen. Deltagerne får møte vanlige folk og palestinske og israelske organisasjoner som arbeider for en rettferdig og fredelig løsning. Turen kombinerer historiske og religiøse severdigheter med innsyn i dagliglivet og den folkerettslige situasjonen på den okkuperte Vestbredden.

Et viktig vilkår for reisen er at deltagerne formidler hva de opplever fra oppholdet, slik at de skaper forståelse og solidaritet for palestinernes vanskelige situasjon.

Reiseperioden var fra 15. – 24. oktober.

Relaterte artikler:

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?