Studietur til Vestbredden – reiseforberedelser

Viktoria Dahl er medlem i ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo

Viktoria Dahl er medlem i ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo (Foto: Viktoria Dahl)

Ungdomsutvalget skal sende to tillitsvalgte på studietur til Palestina. Målet er kunnskap om og formidling av palestinerens vanskelige situasjon.

14.10.2022 av Av Viktoria Dahl og Tinius Kjær Torkildsen
Sist oppdatert: 14.10.2022

Tanker før turen

Av Viktoria Dahl, medlem i ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo

Snart er det avgang til Palestina, men tiden frem til avgang krever planlegging utover det andre destinasjoner krever.

Når jeg pakker til denne turen og tenker over hvilke klesplagg jeg trenger til klagemuren og Al Aqsa moskeen, går tankene videre til de mer sammensatte dilemmaene ved turen. Jeg har tenkt over hva jeg skal si, hvis jeg blir stoppet på grensen. Si sannheten, hevdes det, men ikke snakk for mye. Hvor slutter min virkelighetsoppfatning å være logisk for de jeg møter i grenseovergangene? «Jeg er interessert i at Palestina snart skal slippe å leve under apartheid» blir nok for hard kost. «Jeg skal på ferie og se hellige plasser» øker kanskje mulighetene for å bli sluppet inn. Det leder meg videre til min egen navlebeskuelse, som særlig årene med pandemi har styrket. For hvem andre enn meg bryr seg egentlig om fortellingen på grenseovergangen? Checkpointer er hverdag for palestinere, mens grenseovergangen er ikke så farlig for meg, siden det venter et trygt hjem på meg her hjemme i Norge uansett.

Jeg går videre til det andre hode-dilemmaet som turforberedelsene bringer. Og det er kanskje nå det begynner å bli gøy/krevende. For ved ankomst møter jeg med et fullspekket program av både steder og mennesker jeg gleder meg til å bli kjent med. Særlig er det jo spennende å reise til de stedene som opplever stort press på sin eksistens, som byen Hebron og organisasjonen Al Haq. Det er en av seks humanitære palestinske organisasjoner, som nylig har blitt terrorstemplet av staten Israel. En liten stemme lurer på om det kommer til å gå bra? Tenk om jeg kommer dit på en dårlig dag og stedene og menneskene jeg skal møte blir angrepet? Eller «enda verre»: Er jeg bare på en lidelses-safari i andre menneskers terroriserte hverdag, før jeg returnerer til mitt trygge hjem i mitt trygge hjemland?

Men så kommer jeg på at dette er en tur for å forlate ekkokammeret og være en del av noe større for en liten stund. Jeg ønsker å være en av de mange som viser en aktiv støtte til palestinere som kjemper for grunnleggende frihet hver dag. En stemme kaller det likevel lidelses-safari, men en annen sier at dette er solidaritet i praksis. I virkeligheten er nok dette en slags knivsegg, som jeg vil forsøke å balansere på.

Så det var noen nøtter å gruble på, og flere skal det nok bli. Og det er bare bra, for jeg er rimelig lei av å sitte hjemme og mele egen kake, som de siste par årene i all hovedsak har handlet om. Nå skal jeg ut i verden på tur med selvkritikeren, min beste reiseguide.

Forventinger før avreise

Tinius Kjær Torkildsen er ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Teknisk forening Oslo. (Foto: Tinius Kjær Torkildsen)

Av Tinius Kjær Torkildsen, ungdomstilitsvalgt i Fagforbundet Teknisk fagforening Oslo

Jeg har fått den store muligheten til å bli med på studietur til Palestina i regi av Palestinakomiteen og Fagforbundet Oslo. Nå er det bare få dager igjen til avreise og jeg har knapt pakket baggen. Det blir bra å kunne ta fram t-skjortene og legge igjen alt av jakker. Nå står forventingene mine står i kø.

Dette blir en tur utenom det vanlige og jeg har et snev av forståelse for hva som faktisk venter meg. Først og fremst ser jeg frem til å kunne få reise til et land jeg aldri er vært i før. Etter noen år med korona og mye isolasjon fra omverden så føles dette ekstra givende. Nå er jo dette riktignok ikke noen «sydentur», men det å kunne få besøke Palestina er helt unikt. Det er ikke mangel på historiske og hellige steder å oppsøke, og dette gleder jeg meg til å kunne ta del i og fortelle om.

Det er ikke til å legge skjul på at dette kommer til å bli en utfordrende tur. Vi får oppleve urettferdighetene i Palestina på nært hold og dette innblikket i en tøff hverdag kommer uten tvil til å sette spor. Forhåpentligvis møter vi folk som har håp og styrke, tross den vanskelige situasjonen de befinner seg i.

Jeg har forsøkt å forberede meg på forskjellige inntrykk og situasjoner som kan oppstå, men det er nok bare selve realiteten som klarer å male et konkret bilde. Det er viktig å huske at vi kun skal være der i 10 dager, og ikke hele livet.

Om studieturen

Viktoria Dahl fra ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo og  ungdomstillitsvalgt Tinius Kjær Torkildsen i Fagforbundet Teknisk fagforening Oslo skal på en ti dagers studietur til Vestbredden.

Målet med turen er at fagorganiserte og andre skal få oppleve situasjonen på Vestbredden. Slik at de kan se og høre hvordan okkupasjonen og bosettingspolitikken påvirker den palestinske befolkningen. Deltagerne får møte vanlige folk og palestinske og israelske organisasjoner som arbeider for en rettferdig og fredelig løsning. Turen kombinerer historiske og religiøse severdigheter med innsyn i dagliglivet og den folkerettslige situasjonen på den okkuperte Vestbredden.

Et viktig vilkår for reisen er at deltagerne formidler hva de opplever fra oppholdet, slik at de skaper forståelse og solidaritet for palestinernes vanskelige situasjon.

Reiseperioden er fra 15. – 24. oktober.