På innsiden av lærlinglivet

Ung mann med mørkt, halvkort hår. Står utendørs i sola. Ser i kameraet og smiler.

LÆRLING: Som lærling i kostymesyerfaget har Ravn hatt en hektisk lærlingtid og nå koker to år av forberedelser ned til en stor prøve. Det ble en intens periode før svenneprøven. (Foto: Spoon)

Hvordan er det egentlig å være lærling i 2022? Fagforbundet Ung har fulgt tre lærlinger i en miniserie.

23.11.2022 av Fagforbundet Ung
Sist oppdatert: 23.11.2022

Livinger, Ravn og Elisa har en ting til felles, de er alle lærlinger, og de har latt Fagforbundet Ung ta del i oppturer, utfordringer og rett og slett livet som lærling. Resultatet har blitt en miniserie av og for lærlinger. Serien tar opp store og små spørsmål som opptar lærlinger. Hvordan ser fremtiden for faglærte ut? Hva skal egentlig til for å stå på fagprøven? Og hva gjør dem skikkelig stolte av faget sitt?

Med denne serien vil Fagforbundet Ung fange lærlingenes oppmerksomhet og vise at de hører hjemme hos Fagforbundet Ung. Med  4199 lærlingmedlemmer på laget, har Fagforbundet Ung fått innsikt i hvilke utfordringer lærlinger står i, på kort og lang sikt. Fagforbundet Ung jobber for at lærlingenes rettigheter blir ivaretatt og at retten til læreplass skal lovfestes. Vi jobber også for at alle skal tilbys hele, faste stillinger etter endt utdanning. Fagforbundet Ung arbeider for at alle lærlinger får tilbud om bolig og billigere kollektivtransport, og vi krever gratis studiemateriell og rabattordninger for alle lærlinger.

Lærling i parykkmakerfaget

Livinger er lærling i parykkmakerfaget og tar oss med bak sceneteppet under premieren på stykket de har forberedt i måneder. Det er nå det gjelder, alt må sitte. Mellom slagene forteller hun at det er nettopp denne spenningen hun liker og som gjorde at hun valgte parykkmakerfaget.

Jeg har alltid villet være i teateret. Det å skape ting, å være håndverker, det er jeg skikkelig stolt av. Det er skikkelig vanskelig, selv om folk tar det for gitt.

Ortopediteknikerlærling

Elisa har valgt et yrkesfag hvor hun virkelig kan gjøre en forskjell. Vi er med henne på jobb som lærling på Sophies Minde Ortopedi, hvor hun er i ferd med å fullføre en artrose som vil kunne hjelpe et barn å gå.

Jeg skjønte at dette var noe jeg trivdes veldig godt med når jeg lagde et ståskall til et barn og fikk se det barnet stå for første gang. Jeg fikk se smilet og latteren som kom takket være noe jeg hadde vært med å lage.

Hun forteller at den største utfordringen kom i starten da alt var nytt og det var overveldende mye man skulle lære og ta inn. Hennes beste tips til andre lærlinger er å stille masse spørsmål og virkelig bruke læretiden på å lure og være nysgjerrig.

Lærling i kostymesyerfaget

Som lærling i kostymesyerfaget har Ravn hatt en hektisk lærlingtid og nå koker to år av forberedelser ned til en stor prøve. Det ble en intens periode før svenneprøven. Han forteller at det betød veldig mye å høre fra andre som tidligere hadde vært gjennom det samme at det er lov å feile, går det så går det, hvis ikke så får man prøve på nytt.

I Ravns episode får du se hvordan det faktisk gikk!

Ravn forteller at det å være lærling på Det Norske Teateret har vært en utrolig lærerik tid.

­Her gjør vi ikke bare oppgaver for oppgaven sin skyld, du er en del av en produksjon og får erfare hvordan ting gjøres på ekte.