Første gang på representantskap i Fagforbundet Oslo

Kathrine Holmen er kundebehandler og leder av klubben i Fremtind AS og medlem i Fagforbundet Teknisk fagforening Oslo. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Organisasjon, lønnsforhandlinger og mangfold var tema på representantskapet 8. november.

15.11.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 15.11.2022

Kathrine Holmen er kundebehandler, tillitsvalgt, leder av klubben i Fremtind Service AS og medlem av Fagforbundet Teknisk fagforening Oslo. Hun har vært medlem av Fagforbundet siden 2015.

Det er første gang hun er med på representantskapet i Fagforbundet Oslo.  I den anleding har vi spurt henne noen spørsmål:

Hva synes du var mest interessant på møtet?

- Informasjon fra Fagforbundets landsmøte i oktober. Blant mine klubbmedlemmer ble info om en mindre kontingent tatt godt imot. Hva andre foreninger har tenkt om presiseringer i hovedoppgjøret var også interessant. Det samme var innlegget og gruppearbeidet med Balraj Singh om mangfold og inkludering.

- Jeg er stolt av Fagforbundet og jobben som blir gjort både sentralt og regionalt. Og alle tillitsvalgte som jobber for å styrke samhold, omtanke og solidaritet på arbeidsplassene.

Er du fornøyd med hovedoppgjrøet?

- Mer eller mindre. Jeg ser fram til mellomoppgjøret neste år. Da blir det lettere å eventuelt få økt litt lønn i forhold til situasjonen i dagens Norge.

Hvordan jobber dere med mangfold i klubben?

- Klubben i Fremtind AS har medlemmer med ulike kjønn, ulik  tro, alder og utdannelse. Før hvert klubbmøte prøver vi å få med flere gjennom intranett og ved å snakke med folk. Arbeidsplassen vår avviser ikke folk på grunn av navn. HR sier ofte at de ut i fra navnet ikke vet om personen som kommer på intervju er hunkjønn, hankjønn eller binær, men at det ikke betyr noe. Det er personens kvalifikasjoner og CV  som fører til et jobbinterjvu.

Saker på representanskapet

• Oppsummering Fagforbundets 5. ordinære landsmøte
  • Informasjon og status tariffoppgjør 20226.
  • Valg av valgkomite til Fagforbundet Oslos Regionsmøte 2023.
  • Mangfold og inkludering v/Balraj Singh, rådgiver Fagforbundet.

Om representantskapet

Representantskapet er Fagforbundet Oslos høyeste organ mellom regionsmøtene. Regionsmøtene holdes annet hvert år.  Det neste i mars.  Representantskapsmøtet holdes minst to ganger i året.

Representantskap er sammensatt av representanter fra fagforeningene, yrkesseksjonene, ungdoms- og pensjonistorganiseringene i forbundsregionen.

Her kan du lese Fagforbundets vedtekter.