Dette fikk vi til på Fagforbundets landsmøte

Delegater fra fagforbundet Oslo under fotograferingen i trappa på Oslo kongressenter. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Landsmøte 2022 er over og Fagforbundet Oslo gjorde seg markert.

25.10.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 25.10.2022

Delegater fra hele landet brukt en uke på å vedta Fagforbundets politikk og organisering de neste tre åra. Her er en oversikt over de viktigste sakene for Fagforbundet Oslo:

Konkurransedyktig kontingent

På møtets første dag vedtok landsmøtet å sette ned kontingenten fra 1,45 til 1,2 prosent av brutto lønn. Det er satt et makstak på 746 kroner i måneden. Reduksjonen i kontingent vil skje allerede fra 1. januar 2023. Pensjonistenes kontingent går opp fra 1000 kroner til 1500 kroner i året. Ny kontingent dekker det pensjonistmedlemmene får av tilbud, inkludert innboforsikring.

Hør Mari Røsjø, leder for Fagforbundet Teater og Scene snakke for en reduksjon.

Ung i arbeidsutvalget

Fagforbundet Oslo foreslo, og fikk flertall for, at leder for Fagforbundet Ung skal få tale og vedtaksrett i Fagforbundets Arbeidsutvalg.

Se Maren Oddvang, leder for Fagforbundet Ung Oslo snakke for tiltredelsen.

Forbud mot profitt i velferden

Fagforbundet Oslo foreslo og fikk flertall for å beholde denne formuleringen, og det endte med at landsmøtet enstemmig vedtok følgende formulering:

«Privatisering, konkurranseutsetting og utskilling av offentlige tjenester er ikke løsninga på framtidas utfordringer. Profitt på velferdstjenester må forbys.»

Se Stine Westrum, leder for Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo snakke for å beholde forbudet.

Enklere å kreve medlemsmøte

Fagforbundet Oslo foreslo og fikk flertall for at det ti prosent av medlemmene i en fagforening kan kreve medlemsmøte. Dette er en sikkerhetsventil for demokrati.  Tidligere var det 25 prosent.

Hør Lasse Kristiansen snakke for reduksjonen.

Fra region til fylkesstyre

Landsmøtet vedtok også å endre dagens benevnelse forbundsregion tilbake til fylkeskrets, slik det var før. Fagforbundet endret dette i 2017 i forbindelse med regionreformen.

Våre egne i styrer og utvalg

Valg er en viktig del av landsmøtet. Nytt arbeidsutvalg, nye yrkesseksjoner, nytt pensjonist, - uføreutvalg, nytt ungdomsutvalg, nytt Forbundsstyre og Landsstyre ble valgt med varamedlemmer. Det ble også ny kontrollkomite og ledere av kompetansesentrene. Valgperioden er for tre år.

Her er den nye ledelsen i Fagforbundet.

Yrkesseksjoner

Iren  Luther og Helge Sporsheim ble valgt som leder og nestleder i Yrkesseksjon, helse og sosial.

Randi Færevik og Frode Lagset ble valgt som medlemmer i Yrkesseksjon, kirke, kultur og oppvekst.

Lasse Beichmann ble valgt som vara i Yrkesseksjon, samferdsel og teknisk.

Lensley Baya ble valgt som medlem, og Sonia Kahn ble valgt som vara, i Yrkesseksjon, kontor og administrasjon.

Utvalg

Andrea Westbye er valgt som medlem i Ungdomsutvalget.

Kjell Engebretsen er valgt som nestleder til Pensjonist- og uføreutvalget.

Forbundsstyret

Anne Green Nilsen og Iren Luther sitter i Forbundstyrets arbeidsutvalg.

Roger Dehlin og Kjell Engebretsen er valgt som medlemer i Forbundsstyret sammen med Anne Green Nilsen og Iren Luther. Helge Sporsheim stiller som vara for Irene Luther i Forbundstyret.

Landsstyret

Vidar Evje, Anna Elisabeth Uran og Trine Posaas Nilsen er valgt til medlem i Landsstyret for Oslo. Kathrine Forsdahl, Lasse Kristiansen og Stein Olav Ringen er vara.

Fra yrkesseksjonene er følgende valgt til Landsstyret:

Helge Sporsheim fra Yrkesseksjon, helse og sosial. Randi Færevik og Frode Langset, med Jessica Rundin som vara, fra Yrkesseksjon, kirke, kultur og oppvekst. Lasse Beichmann som vara fra Yrkesseksjon, samferdsel og teknisk. Lensley Baya, og Sonia Kahn som vara, fra Yrkesseksjon, kontor og administrasjon. Kjell Engebretsen fra Pensjonist- og uføreutvalget.

Kontrollkomiteen

Reidun Viland ble valgt til kontrollkomiteen.

Ledere for kompetansesentrene

Per Egil Johansen ble valgt som leder for Oslo.

Her kan du lese om Landsmøtet 2022.