Tillitsvalgtdagen 2022

Fagforbundet Oslo inviterer alle tillitsvalgte til en dag hvor du som tillitsvalgt feires. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Få et løft i hverdagen og en følelse av fellesskapet på Tillitsvalgtdagen. Alle tillitsvalgte i Fagforbundet Oslo er invitert.

12.10.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 14.10.2022

Når: Torsdag 3. november.  Kl. 09.00 – 15.30.
Hvor: Samfunnssalen, Arbeidersamfunnets plass 1, Oslo.

Kl. 08.30 Dørene åpnes

Kl. 09.00 Kvinnenes by v/ Marta Breen
Hvorfor undervurderes kvinner? Forfatter Marta Breen holder foredrag med bakgrunn i boka «Kvinnenes by» (Marta Breen, Helen Uri, Hilde Østby, Cappelen Damm 2022). Hun forteller om de mange kvinnene som har stått i front når det gjelder utviklingen av sosialt arbeid, omsorg og velferd, enten det har vært som frivillige eller ved å bygge opp nye fagdisipliner. For eksempel framstående kvinner i arbeiderbevegelsen som Anna Pleym og Martha Tynæs, samt kjente kvinnesakskvinner som Aasta Hansteen og Anna Rogstad.

Hun kommer inn på spørsmålet om hvorfor samfunnet fremdeles har en tendens til å undervurdere kvinner og overvurdere menn. I Oslo har menn fått åtte ganger så mange gater oppkalt etter seg enn kvinner, og de fleste byster og statuer forestiller menn. Hvorfor det er slik, og hvordan det endres?

Kl. 11.00 Lunsj

Kl. 12.00 Bli med på å utvikle Oslo v/Raymond Johansen
Hvordan skal framtidas Oslo bli? Raymond Johansen har vært byrådsleder i Oslo kommune i snart to valgperioder. Han jobber for å bli gjenvalgt en tredje periode. Han forteller om hvordan han ønsker å utvikle Oslo kommune videre og utfordrer tillitsvalgte til å gi ham innspill.

Kl. 13.00 Panelsamtale «Tillitsvalgt – gi og ta plass til mangfoldet»
Hvordan kan tillitsvalgte gjøre en forskjell? Mangfoldnettverket inviterer til panelsamtale med Marian Hussein, Sofia Rana og Farukh Qureshi. Nina Bahar er ordstyrer, og vil stille spørsmål under panelsamtalen.

Kl. 13: 45 Nye endringer i arbeidsmiljøloven
Arbeidsmiljøloven er i endring. Dagens regjering gikk på valg for en bedre arbeidshverdag, som å lovfeste heltid. Hva vil det bety for tillitsvalgte og for medlemmene?

Kl. 14.00 Mitt liv som tillitsvalgt v/ Mette Nord
Erfaringsutveksling med Mette Nord. Hun er leder av LOs største organisasjon Fagforbundet. Hun har bakgrunn som hjelpepleier i Telemark og startet som tillitsvalgt i 1983. Hvordan har hennes ferd fra plasstillitsvalgt til forbundsleder vært? Hvilke seire og hvilke tap kan hun se tilbake på, og hva brenner hun for. Få tips fra ei som har gått helt til toppen som tillitsvalgt.

KL 15.30 Vel hjem!

Med forbehold om endringer.

Meld deg på her.

Permisjonssøknad fås automatisk på e-post ved bekreftet påmelding