Godt forberedt på streik

Morten Olsen er nestleder i fagforbundet Post Oslo og Omegn

Morten Olsen er nestleder i fagforbundet Post Oslo og Omegn (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

De ansatte i Posten Norge AS sa nei i uravstemningen om hovedoppgjøret. På onsdag 7. september skal Fagforbundet til Riksmekleren. Det kan bety streik.

02.09.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 02.09.2022

Fagforbundet Oslo har intervjuet Morten Olsen, nestleder i Fagforbundet Post Oslo og Omegn i den forbindelse. Vi har spurt litt om rollen hans og forberedelser til en eventuell streik.

- Jeg har vært nestleder i Fagforbundet Post Oslo og Omegn i nesten elleve år. Jeg ble tillitsvalg i 1986, slik at jeg har mange år på nakken. I posten har jeg vært i nærmere 40 år. Jeg begynte som lørdagsvikar da jeg gikk på videregående skole. Da jeg var ferdig, fikk jeg fast jobb. Etter det har jeg stort sett vært tillitsvalgt, ved siden av en perioder med fritak på grunn av politiske verv.

Mye som skal på plass

- Siden den ble nei i uravstemninga, har vi brukt tida på å forberede medlemmene til en mulig streik. Det har ikke vært streik i posten siden 80-tallet, slik at vi har det ikke i fingrene. Det er blitt laget en streikestrategi, sendt varsel om plassoppsigelse, oppdatert lokale tillitsvalgte og hatt medlemsmøter på de fleste enheter der vi har medlemmer. Vi har fått god hjelp av Fagforbundet Oslo i prosessen. Det er mye som skal på plass reint praktisk. Vi har blant annet fått låne lokaler av regionen i Apotekergata 8, og de bistår med blant annet materiell.

- Vi har laget en strategi for streiken i forskjellige faser. Blir det en konflikt regner jeg med en kjapp opptrapping, men det er opp til streikekomiteen nasjonalt å avgjøre.

Mange spørsmål fra medlemmene

- På medlemsmøtene får vi mange spørsmål. Folk lurer på hva som skjer, hva vi skal streike for og hvorfor resultatet ble som det ble, om det blir ny uravstemning, hva som er et akseptabelt resultat og så videre. Det er ikke lett å gi konkrete svar på dette da medlemmenes nei også betyr at alle elementer som ble avtalt i mai, nå skal forhandles fram på nytt.

- En viktig ting å formidle til medlemmene er streikestøtta. Er du ikke organisert så får du ingen støtte, men du må jobbe som vanlig for å få lønn. Medlemsmøtene er åpne for alle. Det gjør at vi har fått mange nye medlemmer som vil være med på streiken. Jeg vet at vi har fått minst femti nye medlemmer de siste fjorten dagene. Skal de få støtte må arbeidsgiver varsles om plassoppsigelse. Det kan derfor ta litt tid før de som melder seg inn kan streike. Det er flott å se solidariteten de viser og at folk skjønner det er viktig å være med i fagbevegelsen.

Spennede tid

- Det blir en hektisk og spennende tid framover. Medlemmene har forskjellige ønsker. Noen er misfornøyd med lønna, mens andre er misfornøyd med fordelinga mellom yrkesgruppene. Det kan bli vanskelig å gjøre alle til lags, men det blir til slutt en løsning. Vi har i alle fall forberedt oss godt.