Endelig samlet på sommerfestival!

ENDELIG SAMLET IGJEN: Stor gjensynsglede da den første bussen med deltakere ankom Hurdalsjøen hotell. (Foto: Fagforbundet Ung)

Tre år etter forrige fysiske sommerfestival er ungdommen i Fagforbundet denne helga endelig samlet igjen.

21.05.2022 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 21.05.2022

– Sommerfestival er gode minner, spennende foredrag, venner for livet, det er kostymefest, glitter og glade folk! Sommerfestival er litt av alt Fagforbundet Ung er samlet til en fantastisk minnerik helg!

ÅPNET: Leder av Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira, kunne endelig ønske velkommen tilbake til sommerfestivalen. (Foto: Martine Grymyr)

Slik åpnet leder av Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira, årets sommerfestival på Hurdalsjøen hotell.

På festivalen er det samlet rundt 160 unge medlemmer av Fagforbundet, samt gjester fra våre samarbeidsorganisasjoner og politiske ungdomspartier. Sist Fagforbundet Ung var samlet på festival var i 2019, og med unntak av en digital variant i 2021, er dette første sommerfestivalen på tre lange år.

GLAD FOR Å VÆRE HER: – Det er vanvittig deilig å være her. Jeg skulle gjerne vært 25 igjen, sa nestleder av Fagforbundet, Odd-Haldgeir Larsen, fra scena på sommerfestivalen. (Foto: Martine Grymyr)

Framtidas kamper

– Temaet for årets sommerfestival er «Fremtidens kamper» – et tema som er dagsaktuelt og viktig for unge i fagbevegelsen. Konferansens røde tråd og faglig program skal handle om de kampene vi har tatt og kampene vi skal fortsette å kjempe, sa Oliveira, og fortsatte:

– Vi vet at det er våre medlemmer som nå og i fremtiden vil måtte rydde opp fordi klimaet blir tøffere og tøffere, mer vind, mer flom og mer ekstremvær, er utfordringer våre medlemmer vil treffe i stadig større grad. Men det handler også om andre viktige kamper for oss, pensjon, forhandlingsroller, livslang læring, tannhelsereformer og mye mer, forklarte Oliveira.

Uten russiske gjester

For første gang på mange år gjennomføres sommerfestivalen uten besøk av våre russiske fagforeningskamerater i ALSWU (All-Russian Life-Support Workers' Union).

– Det er trist og rart at vi for første gang på mange år ikke har gjester fra Russland her. Derfor vil jeg også si at når krigen er over og Putins regime tar slutt, skal vi strekke ut en hånd og vi unge skal være de som bygger opp et demokrati som ikke ønsker andre vondt, men som gir innbyggere muligheter, trygghet og tillit, lovte Oliveira.

KAMPSANGER: Gatas Parlament satte fart på sommerfestivalen med sanger om streik og arbeiderkamp. (Foto: Fagforbundet Ung)