Brannfolkenes dag 2022: Fagorganisering er en trygghet for meg

Chris Daniel Utengen er feiersvenn og brannforebygger og medlem i Fagforbundet Oslo brannkorpsforening. (Foto: Martin Halsos)

Hurra for brannfolkenes dag! Vi har intervjuet Chris Daniel Utengen feiersvenn, brannforebygger og medlem i Fagforbundet Oslo brannkorpsforening.

03.05.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 04.05.2022

Gratulerer med brannfolkenes dag! Kan du fortelle om hvordan du ble feiersvenn og brannforebygger?

- Etter å ha jobbet i forsvaret/hæren i 10 års tid på forskjellige tjenesteplasser, både i Norge og internasjonale operasjoner, var det på tide med et yrkesskifte. Da jeg kikket litt rundt på nettet kom jeg over at Oslo brann- og redningsetat (OBRE) søkte etter praksiskandidater som feiere. Jeg søkte og fikk jobben etter noen intervjuer og en styrketest. Etter det, var det 4-5 års praksis tid og kursing på Norges brannskole, som går over en del uker på Tjeldsund, før jeg tok en skriftlig eksamen og en praktisk eksamen. Dette førte til et svennebrev som feier for min del.

Hvorfor er du fagorganisert?

- Det faller meg naturlig å være organisert i den virksomheten jeg er ansatt i, om det er mulig. Jeg har også blitt flasket opp fra tidlige kår om at det er lurt å være fagorganisert fra øvrige familie. Samtidig som det er en trygghet for meg å ha noen i ryggen om det skulle behøves og så er det gode forsikringsordninger.

Hva er det beste med jobben og har du en god historie du vil dele?

- Det jeg trives godt med i jobben som feier er de varierte arbeidsdagene. Jeg har hele Oslo som arbeidsområde og treffer hyggelige folk hver dag. Det gode arbeidsmiljøet i brann- og redningsetaten og det at OBRE er en fantastisk god arbeidsplass som tar vare på sine ansatte på en god måte.
Er ikke god på historier og slikt, men Oslos innbyggere gir meg positiv energi i hverdagen som kommunalt ansatt. Mye fine mennesker i Oslo.

Er det noe som du mener burde vært bedre?

- For meg som feiersvenn i brann- og redningsetaten har jeg det rimelig bra på jobben i det hele og fulle. Ser eller ønsker jeg å få noe som ikke er bra på arbeidsplassen, så kommuniseres det videre til nærmeste leder. Også pleier det å bli utbedret, eller tatt til etterretning for utbedring, eller tilsvarende.

Har du noen ønsker for lønnsoppgjøret?

- Jeg ønsker at de som legger grunnsteinen for våre barn skal få et lite hopp i lønna. Det fortjener de. Jeg tenker spesielt på barnehageansatte og tilsvarende. Samt at helsearbeidere som er ute i felten; hjemme hos pleietrengende, får bedre arbeidsforhold.