Kontoransattes dag 2022: Hurra for de kontoransatte!

Ann-Mari Rønning er kontoransatt i Oslo kommune, tillitsvalgt og med i Fagforbundet ForSe forvaltning og service. (Foto: Fagforbundet Oslo)

I dag feirer vi sekretærene og de kontoransatte. Vi har spurt kontoransatt og tillitsvalgt Ann-Mari Rønning noen spørsmål i anledning dagen.

26.04.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 29.04.2022

Gratulerer med dagen! Hvordan er din hverdag som kontoransatt?

- Jeg jobber i Utdanningsetaten, i avdeling for fagopplæring, som veileder med tittel fagkonsulent. Jobben min er å følge opp kvaliteten på fagopplæringen i Oslo, godkjenne nye lærebedrifter og bidra til at unge og voksne når målet sitt om et fag- eller svennebrev. Jeg har selv fagbrev som telemontør, og har alltid vært opptatt av lærlingordningen. Etter montørkarrieren har jeg jobbet på et opplæringskontor, før jeg fikk jobben jeg har i dag.

Hva er det beste med jobben?

- Det beste med jobben er å følge lærlingene fra de starter i læra, se at de lykkes og fullfører utdanningen. To ganger i året inviterer vi nye fagarbeidere til Oslos storstue; rådhuset. Der får de nyutdannete fagarbeiderne en velfortjent hyllest. Dette varmer et fagarbeiderhjerte!

Hva skulle du ønske var annerledes?

- For å gjøre en enda bedre jobb for Oslos fire tusen lærlinger og lærebedrifter, kunne jeg ønske meg at vi var flere ansatte i avdelingen min.

Når ble du fagorganisert og hvor lenge har du vært medlem av Fagforbundet?

- Jeg har vært fagorganisert siden 1985. Da fikk jeg min første jobb. Jeg ble medlem av Fagforbundet når jeg startet i min nåværende stilling i 2014.

Hvorfor er det viktig å være fagorganisert?

- Det har aldri vært aktuelt for meg å ikke være organisert, og å ikke bidra til felleskapet. Jeg ønsker ikke være en gratispassasjer som nyter av godene som fagbevegelsen har jobbet fram i de siste 100 årene.

Hva har Fagforbundet gjort for kontoransatte og hva kan vi tilby?

-Fagforbundet jobber for at kontoransatte skal få høyere status. De tilbyr kurs og videreutdanning som jeg håper mange benytter seg av. Selv har jeg hatt god nytte av Excel-kurs gjennom dette tilbudet.

Tilslutt: Hva ønsker du for lønnsoppgjøret?

- I år har jeg store forventninger til lønnsoppgjøret!