– Kroken på døra for mange studenter

Leder av Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira.

Leder av Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira. (Foto: Martine Grymyr)

Prisene og lønna øker, mens studiestøtta står stille. – Jeg er redd dette vil føre til at mange ikke har råd til å være studenter lenger, sier leder av Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira.

05.04.2022 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 05.04.2022

Nå som prisen på mat, strøm og bensin stadig setter nye rekorder, går fagbevegelsen inn i årets lønnsforhandlinger med mål om å gi mer lønn og økt kjøpekraft til arbeidsfolk. Samtidig sakker studiestøtta akterut.

– Studentene sliter nå fordi prisene øker. Det forventes en reallønnsvekst, samtidig som vi vet at stipendet ikke automatisk øker. Det gjør at det allerede trange studentbudsjettet blir enda trangere, jeg er redd for at dette vil være kroken på døra for mange som nå ikke vil ha råd til å være studenter lenger, sier Victoria De Oliveira, leder av Fagforbundet Ung.

Følger ikke prisøkninga

Fagforbundet Ung jobber for heltidsstudenten. Det vil si at vi ønsker 12 måneders studiestøtte og økt stipendandel.

I motsetning til lønnsforhandlingene, er studiestøtta er en del av statsbudsjettet. Til NRK sier Kunnskapsdepartementet at de ikke har noen planer om å endre studiestøtta i år.

Departementet presiserer at studiestøtta for i år er beregna ut fra hva en trodde ville være prisøkninga. Lønnsoppgjøret, eller hva som er den faktiske økninga i pris, er altså ikke med i regnestykket, skriver NRK.

Regjeringa må øke studiestøtten

Oliveira mener det er på tide at regjeringa kommer på banen.

– Selv LO-lederen har sagt at hun er bekymret for ungdommen, og det er jeg veldig enig i, men da må vi også huske studentene. Jeg mener LO kan og bør sende sterke signaler om dette politisk, sier Oliveira, og fortsetter:

– Regjeringa må øke studiestøtten sånn at også studentene opplever en trygghet i hverdagen. Studiestøtta må følge prisøkninga, og bør økes til 2G. Så enkelt er det.