Nei til SIAN på Tøyen torg

Nei til SIAN på Tøyen torg. Randi Færevik, leder for Yrkesseksjonen kirke, kultur og oppvekst og Linda Amundsen, tillitsvalgt Oslo Sporveiers Arbeiderforening Begge medlemmer i Antirasistisk Felleskap. (Foto: Martin Halsos)

På lørdag 2. april skal SIAN ha markering på Tøyen torg. Fagforbundets Oslos medlemmer i Antirasistisk felleskap reagerer på det.

30.03.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 30.03.2022

– Det er ikke greit at folk som bor eller jobber i multietniske og multireligiøse Tøyen skal få SIAN (Stopp islamiseringen av Norge) inn på balkongen. Ytringsfrihet er viktig, men vi mener at bydelen ikke burde ha gitt tillatelse til SIANs markering. Eidsvoll plass og Stortinget er rett adresse og sted for rasistisk budskap, sier Randi Færevik, leder for Yrkesseksjonen kirke, kultur og oppvekst.

– Vi vil utfordre både bydelspolitikerne og de folkevalgte på rådhuset til å ta grep. Folk må få slippe å bli påtvunget rasistisk propaganda der de jobber og der de bor, legger Linda Amundsen som er tillitsvalgt i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Fagforbundet.

Den høyreekstreme organisasjonen SIAN har fått tillatelse av bydel Gamle Oslo til å holde en markering på Tøyen torg lørdag 2. april. SIAN har blant annet tatt til orde for vilkårlige deportasjoner av muslimer og meningsmotstandere. De har bånd til kjente nynazister, blant annet sentrale medlemmer av Den nordiske motstandsbevegelsen (DNM).

Skaper uhygge i nabolaget

Linda Amundsen er trikkefører og arbeidsplassen er rett ved. Hun har mange muslimske kolleger og kjenner nabolaget godt.

– Her bor folk tett i tett. De handler de mat, apotekvarer og går på biblioteket, hver dag. At SIAN skal få lov til å stå midt på torget og spy ut hatet sitt er uholdbart. Generelt bør det ikke gis tillatelse til slike hatefulle markeringer i boligområder. Hva gjør det med deg, når det ikke er mulig å gå hjem uten å få ørene tutet fulle av aggressivt, rasistisk ræl, spør Amundsen.

– Mange av mine kolleger i Sporveien har muslimsk- eller annen minoritetsbakgrunn. Det hadde vært fint om de kunne få gå på jobb uten å måtte høre rasistiske ytringer på veien. Og alle de som jobber i butikkene og spisestedene rundt torget har heller ha mulighet til å slippe unna SIANs kauking, legger hun til.

Barnehagelærer Færevik er også bekymret. Hun har i mange år jobbet i bydelen:

– Jeg er bekymret for at dette treffer barn og unge særlig hardt. Vi vet at SIAN bevisst søker seg til områder hvor det bor mange med muslimsk bakgrunn. De vil stå på Tøyen torg og rope at de som bor og jobber der er undermennesker som bør sendes ut av landet. Hva gjør dette med barn og ungdom som er på vei gjennom torget en lørdags formiddag? Hvordan er det for Fagforbundets medlemmer som jobber på biblioteket og andre som føler seg truet på jobb?

Bli med på motdemonstrasjon på Tøyen torg

- Still opp på antirasistisk motdemonstrasjon på lørdag 2. april, klokka 13.00. på Tøyen torg, sammen med fagforeningen og Antirasistisk felleskap. Det er antirasisme i praksis, oppfordrer Amundsen og Færevik. Vi stiller opp med banner og flagg, legger de til.

Antirasistisk fellesskap er et nettverk av organisasjoner, fagforeninger og partier som vil mobilisere for solidaritet og mot høyreekstremisme når det trengs.