– Må ha god råd og bo i by for å kunne gå til tannlegen

EN DEL AV KROPPEN: - Munnen er en del av kroppen. Sånn er det - ferdig snakka, og det må vi forholde oss til, sa president i Den norske tannlegeforening, Heming Olsen-Bergem, under dages tannhelseseminar. (Foto: Martine Grymyr)

Skyhøye priser på behandling og sterk sentralisering av tannleger, var bare noe av sakene som ble diskutert da Fagforbundet Ung, AP og SV inviterte til seminar om tannhelse.

21.03.2022 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 22.03.2022

Det er for mange tannleger i Oslo, og det er ikke nok tannleger i distriktene, tannhelsetjenesteloven er gammel og utdatert, og tannhelsetjenesten er mest opptatt av produksjon, og ikke forebygging.

Slik lød noen av bekymringene fra de rundt 30 fagpersoner, politikere og interesseorganisasjoner som møtte opp da Fagforbundet Ung, AP og SV inviterte til seminar om tannhelse på Stortinget.

– Det er folk i Norge som ikke får hjelp med smerter. Skal vi ha det sånn at du må bo i en by og ha god råd for å kunne gå til tannlegen, spurte Heming Olsen-Bergem, president i Den norske tannlegeforening.

– Munnen er en del av kroppen. Sånn er det – ferdig snakka, og det må vi forholde oss til. Det er på høy tid med en helhetlig gjennomgang av tannhelsetjenesten. Vi må få plass solide tall om hvor godt egentlig tannhelseordningen fungerer i dag, og hva som er behovet der ute, sa Olsen-Bergem.

STORE RINGVIRKNINGER: - Vi vet at dårlig munnhelse kan føre til at man får dårligere helse, lavere selvfølelse, lavere deltakelse i arbeidslivet, sosial isolasjon og dårligere livskvalitet, sa dekan ved Institutt for klinisk odontologi, UiO, Tiril Willumsen. (Foto: Martine Grymyr)

Forventninger til AP og SP

Fagforbundet Ungs tannhelsekampanje har gått siden oppstarten i 2014. Målet er å gjøre tannhelse til en del av egenandelsordninga, og underveis i kampanjen har vi hatt flere markeringer foran Stortinget, levert titusenvis av underskrifter til politikere, hatt jevnlige arbeidsmøter sammen med tilsluttede organisasjoner og politiske partier, og ikke minst holdt flere faglige seminarer på Stortinget.

Nå er en ny regjering på plass, og både AP og SP skal få kjenne presset fra tannhelsekampanjen.

– Vårt mål er at tannhelse skal sidestilles med andre helsetjenester, og inngå som en del av egenandelsordninga, sa Victoria De Oliveira, leder av Fagforbundet Ung.

Da regjeringsskiftet var et faktum, skrev AP og SP i Hurdalsplattformen at gratis tannhelsebehandling skal innføres for personer mellom 19 og 21 år, og det blir halv pris for personer fra 22 til 25 år. Regjeringa erklærte også at de ønsker en gradvis utvidelse av den offentlige tannhelsetjenesten med mål om å likestille den med andre helsetjenester.

– Derfor forventer vi at regjeringa starter på arbeidet med å iverksette en offentlig tannhelsereform, sa Oliveira.

Jobbe forebyggende

På plass var også leder av Pensjonistforbundet, Jan Davidsen.

Leder av Pensjonistforbundet, Jan Davidsen.
Leder av Pensjonistforbundet, Jan Davidsen. (Foto: Martine Grymyr)

– Det er god grunn til å tro at denne pandemien har ført til at enda flere lar være å gå til tannlegen. Vi vet at det er flere som har fått psykiske problemer og flere som har vært uten jobb. Vi vet allerede nok til å kunne gå i gang og jobbe med en tannhelsereform nå, sa Davidsen, og fortsatte:

– Vi tror også det er viktig å begynne å jobbe forebyggende, ved å informere bedre om hvilke rettigheter som allerede er på plass, og hva folk faktisk har krav på.

PÅ STORTINGET: Det var bred enighet om målet, da Fagforbundet Ung, AP og SV inviterte til tannhelseseminar. (Foto: Martine Grymyr)

Du kan se seminaret i sin helhet her