Ingenting kommer gratis

Vi har spurt kvinnelige tillitsvalgte hvorfor de støtter en av Fagforbundet Oslos tre paroler for 8. mars og hvorfor dagen er viktig for dem.

01.03.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 03.03.2022

Hvorfor vil du støtte parolen « - En for alle, alle for en – applaus erstatter ikke likelønn»

- Vi har nå vært igjennom to år med pandemi. Landet har vært preget av restriksjoner og nedstenginger. Vi har fått vite hvem som har de samfunnskritiske jobbene og som vi ikke kan klarer oss uten, nemlig de kvinnedominerte yrkene innen helsesektoren: Helsefagarbeideren, sykepleieren, renholderen, portørene og ambulansearbeiderne. Og da kan vi ikke si oss fornøyd når de som sitter på hjemmekontor i lederstillinger tjener tre ganger så mye, sier Karina Torsæter, leder av Fagforbundet sykehus og helse Oslo.

- Så har vi alle de andre med samfunnskritiske jobber som ikke er nevnt; butikkarbeidere, barnehageansatte, lærere, assistenter i skolen og renovasjonsarbeiderne med mange flere, legger hun til.

- Det er nå vi må vise at de vi har klappet for og takket, får den lønna de fortjener. Det må bli slutt på kjønnsforskjellene i lønn – En for alle, alle for en – applaus erstatter ikke likelønn!, sier Torsæter.

Hva betyr 8. mars for deg?

- 8. mars er dagen hvor vi kvinner markerer oss og kjemper for våre rettigheter. I dag markerer vi oss litt ekstra og viser hva vi jobber med hver dag. Det er en historisk viktig dag som vi må holde i hevd. Vi må aldri ta våre rettigheter for gitt, og vi må minne våre etterkommere om at ingenting kommer gratis.

Fagforbundet Oslos 8. mars paroler

I år stiller Fagforbundet Oslo med tre paroler:

• En for alle, alle for en – applaus erstatter ikke likelønn
  • Jeg er livslang – det må pensjonen min også være
  • Helse hele livet – styrk AFP og særaldersgrensen

Program for 8. mars

Fagforbundet Oslo inviterer til mat og prat før vi går samlet til Youngstorget for å markere kvinnedagen.

Møt oss fra 16.00 i Fagforbundet Oslos kantine i andre etasje, Apotekergata 8 i Oslo sentrum.

Vil du være parolebærer eller vakt?

Send Fagforbundet Oslo en epost om du ønsker du å bære en av våre paroler.

8. marskomiteen trenger vakter til Youngstorget og til toget. De oppfordrer spesielt menn til å melde seg. Det er en fin måte å vise solidaritet med kvinner og kvinnebevegelsen.

Fyll ut dette skjema for å bli vakt.