Feiret pensjonseieren med kake

Avtale om pensjonsordning for ansatte i Oslo kommune ble feiret med kake i Oslo rådhus, nesten to år etter at avtalen ble kjempa fram.

01.03.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 02.03.2022

Pensjon fra første krone

- Selv om kaka kom seint, smakte den godt. Medlemmene våre, sammen med de andre ansatte i kommunen, nyter allerede pensjon fra første krone og streikerett, sier Roger Dehlin, leder for Fagforbundet Oslo.

- Fagforbundet Oslo har jobbet for en rettferdig pensjon i mange år. Lenge var Oslo den eneste kommunen i landet som ikke hadde pensjon fra første krone. Vi tok kampen og våre medlemmer vant. Det ble pensjon fra første krone i Oslo kommune fra 2021. I tillegg har tjenestepensjon blitt en del av tariffavtalen. Det betyr vi kan streike, hvis vi ikke får gjennomslag for krava våre, forteller Dehlin.

På lag med bystyret

- Vi hadde neppe greid dette uten et rødgrønt byråd, sier Per Egil Johansen, leder for LO Kommune Oslo.

- Siden de rødgrønne overtok makta i Oslo i 2015 har vi opplevd en tydelig prioritering, vilje og evne til å følge opp saker som er viktige for oss. Det er lettere å få gjennomslag. Samtidig har vi opplevd at de borgerlige partiene i Oslo bystyre har foreslått endringer som langt på vei ville rasert våre pensjonsbetingelser. Hvem som sitter med makta i kommunen er derfor viktig. Det viser avtalen om pensjonsordning for Oslo kommune, avslutter Johansen.