Utrygt uten ABC-enhet på plass

Debattinnlegg i Dagsavisen 25.2.22 av Helge Sporsheim, leder for Yrkesseksjonen for helse og sosial i Fagforbundet Oslo.

25.02.2022 av Helge Sporsheim
Sist oppdatert: 02.03.2022

Trygghet for fødende er helt sentralt i fødebehandlinga. Å legge ned ABC-enheten for naturlig fødsel på Ullevål sykehus, før det finnes et tilsvarende tilbud, er uforsvarlig.

ABC- enheten på Ullevål sykehus tilbyr friske kvinner naturlig fødsel med en jordmor til stede. Omtrent tusen kvinner benytter seg av tilbudet årlig. Det skal nå legges ned. Årsaken er den planlagte nedleggelsen av Ullevål sykehus og fordi Helse Sør-Øst skal spare penger. Den som ønsker det vil få samme type behandling i framtida. Men det vil ikke bli opprettet egen enhet, og det er usikkert når de nye fødestuene er på plass.

Fagforbundet Oslo reagerer på at Helse Sør-Øst velger å legge ned tilbudet før ett nytt tilbudet er på plass. Det skaper utrygghet hos fødende og er derfor ikke i henhold til god fødeomsorg. Nedleggelsen tar heller ikke hensyn til et sentralt område innen kvinnehelse. Det er en svært dårlig gest nå som 8. mars og kvinnedagen nærmer seg. Vi ber Helse Sør-Øst om å besinne seg og opprettholde ABC-enheten til en fullgod erstatning er på plass. Helst på et Ullevål sykehus som har overlevd nedleggelsestrusselen.