Uttalelse fra regionsmøte: Oslo Universitetssykehus må bygges for framtida

Regionstyretmedlemmer Anna Elisabeth Uran og Bjørn Wølstad-Knudsen

Fagforbundet Oslo mener Ullevåltomten er den mest egnede tomten å bygge nytt sykehus på. Denne tomten har plass til de funksjoner Oslo Universitetssykehus må samlokalisere. Men ikke minst er det viktig å påpeke at den har tilstrekkelig areal til å dekke fremtidige behov for sykehustjenester i Oslo.

11.03.2021
Sist oppdatert: 12.03.2021

Fagforbundet Oslo mener Ullevåltomten er den mest egnede tomten å bygge nytt sykehus på.  Denne tomten har plass til de funksjoner Oslo Universitetssykehus må samlokalisere. Men ikke minst er det viktig å påpeke at den har tilstrekkelig areal til å dekke fremtidige behov for sykehustjenester i Oslo.

Tomten på Rikshospitalet, som det er vedtatt å bygge nye sykehusbygg på har ikke areal nok til å dekke dagens behov i Oslo-området. Det er også forbundet med svært stor risiko om man i det hele tatt får lov til å bygge her av Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune. Hundrevis av millioner brukes i dag på å planlegge bygg uten å vite om disse kan bygges, eller om de vil gi gode pasientforløp og hensiktsmessig organisering av arbeidet.

Oslo universitetssykehus er som kjent hele landets bakvakt med nasjonale og regionale funksjoner, og til sist lokalsykehusfunksjon for Oslos innbyggere. Fagekspertisen som er bygd opp på Ullevåls akuttmottak står beredt døgnet rundt for hele landet. Det har tatt mange år å bygge opp dette traumeteamet, og vi kan ikke se at de endringene som nå ligger på bordet trygger slike viktige funksjoner. Ullevål sykehus har Europas beste akuttmedisinske miljø – Dette kan ikke ødelegges!

Det er vedtatt at hele befolkningen i Groruddalen skal tilbakeføres til Oslo og Aker sykehus, men beregninger viser at heller ikke Aker har nok plass. Groruddalens befolkning nå sikres plass i sykehus i Oslo, og de foreslåtte endringene løser ikke byens behov for lokalsykehus. Nedbyggingen av sykehusene vil gi et enormt press på Oslo kommunes tjenester, estimert er det 50 000 liggedøgn i året som kan bli overført til kommunehelsetjenesten. En slik forflytting av tjenestene vi få store konsekvenser for øvrige helsetjenester for Oslos innbyggere.

Motstanden mot sykehusplanene i Oslo har bygd seg opp over år. De fleste politiske partier i Oslo er imot nedleggelse. Alle fagforeningene i Oslo universitetssykehus er imot nedleggelse. Det er bred samarbeid mellom brukerorganisasjoner, fagforeninger, arkitekter, økonomer, LO i Oslo, Fagforbundet Oslo og interesseorganisasjoner. Allianser og samarbeid har gitt faglig forankret utredninger og argumenter som avslører svakhetene i de vedtak og planer som er fattet. Men på tross av det fortsettes arbeidet med ufortrøden kraft, uten at ansatte, pasientene, politikere og befolkning trygges.

Fagforbundet Oslo er glade for at de fleste politikere er på linje med Fagforbundet Oslo i denne komplekse saken, og er opptatt av helsetilbudet for innbyggerne i Oslo. Det er essensielt at alle partier i Oslo Rådhus tar et tydelig standpunkt til det beste for byen. Vi er fornøyd med at Oslo Arbeiderparti har tatt et skritt i riktig retning, og forventer at alle partier nå jobber aktivt mot Stortinget for å få snudd saken.

Fagforbundet Oslo er imot byggeplanene slik de nå foreligger og mener at Ullevål sykehus må bestå og utvikles. Rikshospitalet må bestå som i dag samt at Aker sykehus må ta hele Groruddalens befolkning.