Til hovedinnhold

Det står bra til med lærlingene

TRIVES: Lærlingundersøkelsen viser at de aller fleste lærlinger trives på arbeidsplassen.

TRIVES: Lærlingundersøkelsen viser at de aller fleste lærlinger trives på arbeidsplassen. (Foto: Illustrasjon/Mostphotos)

Lærlingundersøkelsen 2021 viser at de fleste lærlinger er motiverte og trives på jobb. – Gledelig, men det er fortsatt forbedringspotensiale, sier Jeanette Lea Romslo, nestleder av Fagforbundet Ung.

16.02.2022 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 16.02.2022

  • Lærlingundersøkelsen gir læringer og lærekandidater mulighet til å si sin mening om lærings- og arbeidsmiljøet på arbeidsplassen.
  • Det er 13 427 lærlinger og 375 lærekandidater som har svart på undersøkelsen i 2021. Det utgjør omtrent 28 prosent av alle læringer i Norge, en nedgang fra 2020.
  • Lærlingene kunne besvare undersøkelsen i perioden 15. oktober til 20. desember 2021.

Kilde: Utdanningsdirektoratet

Lærlingundersøkelsen for 2021 viser at de fleste lærlinger er motiverte for å lære på arbeidsplassen, de trives på jobb og er fornøyde med faget de har valgt.  

– Det er veldig gledelig å få bekreftet at lærlingene i dag i hovedsak er motiverte, trives på jobb og er fornøyde med valget de har tatt, sier nestleder av Fagforbundet Ung, Jeanette Lea Romslo.  

Til tross for det gode resultatet, ser Romslo også muligheter til å legge enda bedre til rette for lærlingene. 

– Selv om det alltid er forbedringspotensiale, så viser undersøkelsen at flere ledd av systemet fungerer bra. En større satsning på rådgivningstjenesten man får allerede på ungdomsskolen, flere læreplasser og et betydelig yrkesfagløft kan være med på å øke antallet fornøyde lærlinger enda mer i tiden fremover.  

Dette er hovedfunnene i undersøkelsen:

  • 92 prosent av lærlingene er motiverte for å lære på arbeidsplassen
  • 85 prosent av lærlingene trives på arbeidsplassen
  • 77 prosent av lærlingene er fornøyde med valg av fag
  • 84 prosent av lærlingene hatt praksis i bedrift på vg1, vg2 eller begge trinn
  • 3,6 prosent av lærlingene har blitt mobbet på arbeidsplassen de siste månedene
  • 16 prosent av lærlingene har ikke en plan for hva de skal lære i lærebedriften

16 prosent mangler plan 

Undersøkelsen, som er utført av Utanningsdirektoratet, viser også at 3,6 prosent av de spurte lærlingene opplever å bli mobbet på arbeidsplassen. I tillegg viser det seg at hele 16 prosent av lærlingene ikke har en intern plan for hva de skal lære i bedriften.  

Ung smilende kvinne med langt lyst hår.
Jeanette Lea Romslo, nestleder av Fagforbundet Ung. Foto: Martine Grymyr

 

– Dette ser vi dessverre også når vi er ute på arbeidplassbesøk og på patruljer hvor vi møter lærlinger. Denne undersøkelsen viser at det er en brist i systemet, hvor flere bedrifter ikke har noen plan for lærlingenes utviklingsløp. Undersøkelsen her viser at rundt 3 av 10 lærlinger mangler en slik intern plan, forklarer Romslo, og fortsetter: 

– Det er en lovpålagt oppgave å ha en plan over hva lærlingene skal gjennom i tiden de er der, denne skal være i tråd med læreplanen for faget man har valgt. Den skal nemlig vise hvordan bedriften skal svare på de målene som er satt.  

I tillegg skal bedriften stå for en halvårlig vurdering med en samtale med lærlingen om status og hvordan de føler at det går.  

– Dette er viktig både for lærlingens egen utvikling, men også som et godt og nødvendig verktøy for både lærebedriften og opplæringskontoret, sier Romslo. 

Ønsker lovfestet læreplass 

Tall fra Kunnskapsdepartementet viser at det hvert år er nesten 7000 søkere som står uten læreplass. Det er 7000 yrkesfagelever som ikke får fullført utdanningen sin. 

– Det er 7000 for mange. Ikke bare er det utrolig kjipt for de ungdommene det gjelder, men samfunnet går samtidig glipp av viktige ressurser – særlig når vi vet at Norge kan komme til å mangle 100 000 fagarbeidere i 2035, forteller Romslo, og avslutter: 

– Fagforbundet Ung mener at alle skal få fullført utdanningen sin, og at det selvsagt også skal gjelde for de som velger yrkesfag. Vi mener det er på høy tid å lovfeste retten til læreplass. Nå må vi brette opp ermene og sørge for at vi får tak i den kompetansen som trengs i fremtiden. 

 

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?