Lærerikt å møte unge på utdanningsmessa

(Foto: Tore@Oddvang.no)

Det er viktig å nå framtidige arbeidstakere. Fagforbundet Ung Oslo har vært med på Utdanningsmessa 2022.

08.02.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 24.02.2022

- Utdanningsemessa er noe regionen deltar på, men foreningene kan stille med folk som kan bemanne messa. Det er lærerikt å møte unge som ikke har hørt om oss eller som vet hva de har rett på, forteller leder for Fagforbundet Ung Maren Oddvang.

Hun deltok på messa sammen med Randi Færevik, leder for Yrkessjon kultur, kirke og oppvekst, Oslo.

- Det er viktig at unge er informert om hva en fagforening er. At vi kan hjelpe dem i ulike situasjoner og at det er lurt å være organisert. På messa har vi fortalt om oss og vist videoer om hva Fagforbundet jobber med. Vi har vært synlig for potensielle medlemmer, sier Oddvang.

- Fagforbundet Ung Oslo har deltatt på messa i mange år. Til nå har jeg deltatt seks ganger. Det er en tradisjon at vi deltar og informerer, legger hun til.

- I år var messa digital. Forskjellen fra fysiske messer er at vi ikke får møtt folk ansikt til ansikt. Det gjør at vi mister de gode samtalene. Når vi har en fysisk stand kan vi gå dypere inn i rettighetene, fordi vi kan stille personlige spørsmål. Det er også enklere å fortelle om rettigheter med utgangspunkt i en quiz ved eller å gå igjennom en kontrakt. Jeg gleder meg til pandemien er over og vi kan møte folk fysisk, forteller hun.

- Likevel har det vært en del innom den digitale messa. På forhånd visste vi at 237 var interesserte og at 56 av dem var veldig interessert. Vi fikk 250 besøkende på standen. Av dem var det 64 unike brukere. Men vi chatet ikke med flere enn to. Og kun to så filmen vår, avslutter Maren Oddvang.

En messe for elever og studenter

utdanningsmessa kan elever og studenter skaffe seg oversikt over et bredt utvalg av studier i Norge og i utlandet. De kan snakke med representanter for ulike utdanningsinstitusjoner og Fagforbundet.