Fagforbundet Ung Oslo har passert 6000 medlemmer

Maren Oddvang er barne- og ungdomsarbeider, tillitsvalgt og leder for Fagforbundet Ung Oslo og fryder seg over medlemsøkninga.

17.11.2021 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 17.11.2021

Veldig fornøyd

- Jeg er veldig fornøyd med at vi er blitt 6000 medlemmer i Fagforbundet Ung Oslo. De unge er både nåtida og framtida. Da er det veldig bra at de er bevisst på at de må organiser seg og de velger å bli medlem i Fagforbundet, sier Maren Oddvang.

- En av de nye medlemmene kan være Fagforbundets framtidige leder, legger hun entusiastisk til.

Større synlighet gir flere medlemmer

- Årsaken til medlemsøkningen er at vi har vært mer synlige enn før. Det er foreningene og plasstillitsvalgte som har skaffet oss alle de nye medlemmene. Det har de gjort ved å ha aktiviteter og stands der du møter potensielle medlemmer - som skoler og arbeidsplasser. Ved siden av det virker det som at unge er blitt mer bevisst på at de må være organisert, forklarer Oddvang.

- Forrige uke var vi på OsloMet og hadde stand. Da kom en jente bort. Hun fortalte at hun var medlem hos oss, og hun var stolt av at vi var der. Hun la til at hun ville hente alle vennene til standen. Dessverre var de for sjenerte til å komme bort, men de så oss. Ved å være tilstede, og synlige, vet de nå om oss. Og kanskje vil de ta steget til å bli fagorganisert seinere, sier hun.

Spør og informer

- Mitt viktigste vervetipset er å spørre og gi info. De to tingene er veldig viktig. Når du møter folk så spør om de er medlem, eller si; hei, jeg er plasstillitsvalgt her. Så må du gi dem info. Jeg bruker aktivt praksismappen vi har laget. I mappa står det om rettigheter lærlingen eller studenten har og litt om Fagforbundet. Det gir fin innpass til å spørre om de vil bli medlem, avslutter Maren Oddvang, leder for Fagforbundet Ung Oslo.

Praksismappa kan du få tilsendt ved å sende en epost til Fagforbundet Ung Oslo.