Skal verve flere studenter til Fagforbundet Oslo

Bilde er tatt før koronakrisen.

Studentkontakt Frida og ungdomstillitsvalgt Maren skal verve flere studenter til Fagforbundet. I 2020 har duoen med god hjelp allerede vervet mange nye medlemmer selv om det blir et annerledes og vanskeligere år enn planlagt.

27.04.2020
Sist oppdatert: 08.02.2022

Målet var 5 prosent økning i studentmedlemmer i 2019 og målet er det samme for 2020. Frida Dahlberg er studentkontakt for Fagforbundet Oslo og jobber med å verve nye studentmedlemmer og opprette studentforum i regionen. Maren Oddvang er ungdomstillitsvalgt og er med på nesten alle arrangementene.

Duoen har tidligere gjennomført morgenaksjoner, stands, holder foredrag, besøker klasserom, arrangerer temakvelder og snart skulle de være i gang med pub prat med det er naturlignok utsatt. Den enkleste måten å bli medlem på i dag er på nett.

Studenter har Fagforbundet i ryggen

Fagforbundet Oslo har 1396 medlemmer som er studenter (per 24.04.20). Hvis du er studentmedlem har du akkurat de samme rettighetene som alle andre, det er mye billigere og du har de tillitsvalgte i ryggen.

Hvorfor er det viktig å verve studenter?

- Grunnen til at det er viktig å verve studenter nå er jo fordi det er mange som jobber samtidig som de studerer, derfor er det så utrolig viktig at vi verver disse og samtidig informerer de om hvilke rettigheter de har mens de jobber ved studiene. Da er det viktig at studentene har Fagforbundet i ryggen, sier Dahlberg.

Hvorfor bør studenter være medlem av Fagforbundet?

- Det er mange studenter som flytter for seg selv og som kanskje flytter fra det de er vokst opp til en annen ukjent by, da kan vi i Fagforbundet være med å tilby et fellesskap og ikke minst aktiviteter som er gratis for medlemmene, sier Dahlberg.

- Som medlem vil du også ha en tillitsvalgt i ryggen som kan bistå og hjelpe deg hvis du trenger det. Det kan gi studentene mer trygghet i hverdagen som er veldig relevant under koronakrisen, sier Maren Oddvang.

Ikke mulig uten yrkesseksjonene

I Fagforbundet Oslo er vi et lag. Det er ungdomstillitvalgt Maren Oddvang veldig klar på. Samarbeid er noe av hemmeligheten bak resultatene.

- Å verve i det omfanget vi gjør hadde ikke vært mulig uten yrkesseksjonene og det gode samarbeidet. Det er viktig at fag møter fag, og ung møter ung. Studentene får snakket med noen som kan faget og som har erfaring fra arbeidslivet. For eksempel er det enklere å verve en sykepleier når vi har med en sykepleier på stand, sier Maren Oddvang.