Nyhetsbrev for desember 2021

November måned gikk fort, og det ble ikke laget og sendt ut nyhetsbrev den måneden. Uansett, her er årets siste nyhetsbrev fra fagforeningen din.

09.12.2021 av Anders Nordanger
Sist oppdatert: 09.12.2021

I denne utgaven av fagforeningens nyhetsbrev kan du lese mer om:

• Årsmøte 2022
  • Valg i Fagforbundet Bergen
  • Fagforeningskontoret stengt mellom jul og nyttår
  • Arbeidskamper
  • Yrkesseksjoner og yrkesfaglig arbeid
  • Yrkesfaglige tilbud
  • Lokalpolitikk
  • Aktuelt
  • Aktuelle møter/foredrag
  • 10 gode grunner for å bli med i Fagforbundet
  • Medlemsfordeler

Årsmøte 2022

Fagforeningens årsmøte i 2022 skal være mandag 24. januar. Vi planlegger for et fysisk årsmøte, og vi håper vi vil ha mulighet til å gjennomføre det. Skulle det vise seg å ikke være mulig vil årsmøtet bli gjennomført på en digital plattform i stedet. Tidspunktet vil være det samme.

Innkalling til årsmøtet blir sendt ut til alle medlemmer når det nærmer seg.

Årsmøtet blir arrangert på Scandic Ørnen, og tradisjonen tro blir det servert lapskaus før møtestart.

Organisatoriske verv i Fagforbundet Bergen

Valgkomiteen er i gang med sitt arbeid, og de har en stor oppgave foran seg med å finne passende kandidater til en rekke verv som skal besittes i fagforeningen. Om du har lyst å påta deg noen oppgaver er du velkommen til å ta kontakt med valgkomiteen.

Du kan også sende forslag på andre, men husk at de må være spurt og ha svart ja først.

Leder av valgkomiteen: Ørjan Myrmel

Vi håper å kunne inkludere flere medlemmer i styrer og utvalg i 2022.

Fagforeningenskontoret stengt i romjulen.

Fagforeningskontoret holder stengt i perioden mellom jul og nyttår. E-poster blir sjekket sporadisk i denne perioden. Dersom det er saker som haster kan du sende en sms til 918 71 603.

Arbeidskamper

Gjennom året som snart er over har vi gjennomgått en rekke arbeidskamper. Det har vært kamper med stor betydning for våre medlemmer. I 2022 er det nytt hovedoppgjør. Da risikerer vi nye viktige arbeidskamper. Uansett hva som skjer, så skal vi være klare!

Internasjonalt:

Yrkesseksjoner og yrkesfaglig arbeid

Fagforbundet har fire yrkesfaglige seksjoner som har ansvar for å ivareta det yrkesfaglige behovet og sørge for at alle blir løftet og sett for den jobben de gjør.

Aktuelt om yrke og fag:

Høringer:

Om du vil vite mer eller har innspill til det yrkesfaglige arbeidet kan du ta kontakt med en av fagforeningens yrkesseksjoner.

Yrkesfaglige tilbud:

Faglige podcaster

Lokalpolitikk

Som kjent har det vært en uklar politisk situasjon i Bergen den siste tiden, men byrådet Valhammer2 er nå konstituert. Dermed har Bergen igjen et klart politisk lederskap.

En av årsakene til at Bergen kan havne i en slik situasjon er at vi har en parlamentarisk styreform, i stedet for den mer vanlige formannskapsmodellen. Informasjon om forskjellene på disse styreformene kan du finne her:

Fra bypolitikken

Aktuelle møter/foredrag

Ti gode grunner til å bli medlem i Fagforbundet

Den dagen noen bestemmer seg for å fagorganisere seg tar de et viktig og en riktig beslutning. Når vi står mange sammen, får vi større gjennomslag for rettferdig lønn, trygg jobb og anstendige arbeidsforhold.

1. Fagforbundets hovedoppgave er å sikre deg gode og trygge lønns- og arbeidsvilkår. Vi passer på at arbeidslivets spilleregler blir fulgt.
  2. Som medlem får du profesjonell hjelp ved usaklig oppsigelseyrkesskade eller brudd på tariffavtalen.
  3. Fagforbundet har omlag 395 000 medlemmer, 17 000 tillitsvalgte og mange flinke folk som hjelper deg når du trenger det.
  4. Vi har mange gode yrkesfaglige tilbud til medlemmene.
  5. Yrkesaktive medlemmer kan søke om stipend til utdanning og kurs.
  6. De tillitsvalgte på arbeidsplassen hjelper deg hvis det oppstår uenighet med arbeidsgiver. Du får rådgiving, veiledning og hjelp ved konflikter.
  7. Fagforbundet jobber politisk fordi du som arbeidstaker har det best når styrende politikere jobber med oss, og ikke mot oss. Faglig-politisk arbeid og samarbeid gir oss styrke og gjennomslagskraft. Du blir ikke medlem av noe parti når du melder deg inn hos oss. Ditt partivalg er ditt eget!
  8. Vi kjemper for å få gjennomslag for vår politikk overfor de politiske partiene. Fagforbundet vil ha et mer rettferdig samfunn, med mer fellesskap, mer samhold og et trygt og inkluderende arbeidsliv.
  9. Som medlem i Fagforbundet får du tilsendt Fagbladet i posten ti ganger i året.
  10. Som medlem i Fagforbundet får du Norges beste innboforsikring, samt andre forsikringer og tilbud gjennom LOfavør.

Vet du at du får vervepremie for å verve noen til felleskapet vårt? Her kan du se de ulike vervepremiene.

Medlemsfordeler

Fordelen ved å være mange, er mange. Fagforbundet består av nesten 400.000 medlemmer, og kan gi gode fordeler til sine medlemmer. Den viktigste fordelen er de tillitsvalgte på arbeidsplassen og at du får hjelp dersom du trenger det.

I tillegg til det, så har du som medlem tilgang til:

Følg Fagforbundet på Facebook

Facebook brukes aktivt for å spre artikler og arrangement. Dersom du har en Facebook-konto oppfordrer vi til å følge Fagforbundet Bergen der. Følg gjerne også Fagforbundet Vestland sin side.

Du finner sidene via følgende linker:

Korte informasjonsvideoer