Intervju med tillitsvalgt

Ausra Johannesen er hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Gamvik.

05.11.2021 av Elin Severinsen
Sist oppdatert: 05.11.2021

Navn: Ausra Johannesen
Alder: 37 år

Tillitsvalgt hvor og hvilken type TV: Hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Gamvik

Hvor lenge har du vært TV: 2 år

Hva var det som gjorde at du ble tillitsvalgt: Syns det var interessant og spennende. Jeg hadde også en del spørsmål som dukket opp i mitt eget arbeidsforhold og for mine kolleger innen helse som jeg ønsket svar på. Det var helt klart utslagsgivende for at jeg påtok meg vervet.

Kan du beskrive hvordan det er å være tillitsvalgt: Det kan være tøft, det er en rolle som krever mye. Men samtidig veldig givende, lærerikt og spennende. Det som er spesielt givende for meg er når jeg ser at innsatsen man legger inn hjelper medlemmene våre med sine problemer og utfordringer i arbeidslivet.

Har du noen hjertesaker: Egentlig så vil jeg si at min hjertesak er å få gjennomslag opp mot arbeidsgiver. Det kan dreie seg om mange forskjellige saker, men det å få gjennomslag som utgjør en forskjell for medlemmene og deres arbeidsplass er jo grunnen til at man gjør dette.

Ser du noen utfordringer med det å være tillitsvalgt: Største utfordringen er å være proffesjonell i alle situasjoner. Vite hvordan hatt man bærer i de forskjellige situasjonene man befinner seg i. Det kan nok bli spesielt utfordrende i en liten kommune, med en liten fagforening hvor alle kjenner alle.

Hva er det som engasjerer deg i samfunnet: Oppveksten til våre unge, skape gode oppvekstsvilkår for barn og unge. Slik at det skapes gode minner og opplevelser som gjør at de vender snuten hjem igjen etter skole og utdanning.

Tillitsvalgt rollen opp mot familien, går det bra: Det har gått bra, men det innebærer jo en del reising og at jeg noen ganger tar vervet med meg hjem. Men jeg har god støtte hjemmefra, og det setter jeg veldig pris på. Uten det hadde det nok ikke vært mulig.

Når ble du medlem Fagforbundet: 2014 i mai, ble medlem når jeg byttet jobb fra fiskeindustrien til helsesektoren. Når jeg jobbet i fiskeindustrien ble jeg medlem i NNN siden min leder fortalte meg hvor viktig det var å være organisert. Når jeg byttet jobb sjekket jeg opp selv hvor jeg kunne organisere meg og valget havnet selvfølgelig på Fagforbundet.

Andre ting enn Fagforbundet som er engasjerende og interessant: Som småbarnsmor går nok det meste av min tid utenom jobb og Fagforbundet til familien. Så da blir nok svaret familien.