Intervju med tillitsvalgt

Sist oppdatert: 01.11.2021

Navn; Tom Brovold fra Hammerfest

Alder;51

Tillitsvalgt hvor og hvilken type tillitsvalgt; jeg er tillitsvalgt på arbeidsplassen Brann og redning i Hammerfest kommune.  Så har jeg også noen andre verv, yrkesseksjonsleder for yrkesseksjon Samferdsel og teknisk på lokalt nivå, er med i styret til yrkesseksjonstyret for Samferdsel og teknisk på regions nivå, i tillegg til å være med i Samfunnspolitisk utvalg på regionsnivå.

Hvor lenge har du vært tillitsvalgt; jeg har vært med i lokal fagforening i iallfall i 12 år. På fylkesnivået har jeg vært med i 8 år.

Hva var det som gjord at du ble tillitsvalgt; det var en del ting som ikke var på stell på egen arbeidsplass, så det å kunne være med å ordne opp og få ordninger i riktige former var det som gjorde at jeg startet som tillitsvalgt. I tillegg til det har jeg en sterk rettferdighets sans som driver meg.

Kan du beskrive hvordan det er å være tillitsvalgt; til tider kan det være en del jobb, men det er svært lærerikt og givende. Man lærer mye om arbeidsplassen, mennesker og samfunnet. Man oppdager at det er givende å ivareta andre mennesker.

Har du noen hjertesaker; min hjertesak er at vi må få på plass et arbeidsliv som varer livet ut for enkelt menneske. Et godt eks. er se hvordan det nå er med særaldersgrensen ikke bra, eller hvordan enkelte arbeidsplasser «leker» med oljeturnusen når den blir etablert på vanlige arbeidsplasser i offentlig sektor. Skal vi bygge lokalsamfunn så kan vi ikke akseptere «flying in og flying out» arbeidstaker.  Det gir ikke skatteinntekt til kommunen, de bruker ikke barnehager og skoler eller kulturen, da taper vi kampen om bosetting. Dette er sentraliserende.

Ser du noen utfordringer med det å være tillitsvalgt; man kan oppleve at arbeidsgiver ikke klarer å skille sak og person. Det kan også merkes i familielivet, når det «brenner» må man snu seg fort. Men jeg må si at det gir meg mye glede i å være tillitsvalgt, det er flott de gangen vi ser at man lykkes med lov og avtaleverket.

Hva er det som engasjerer deg i samfunnet; det at vi i Norge har tilpasset oss et ikke demokratisk organ gjennom EØS avtalen.

Tillitsvalgts rollen opp mot familien, går det bra; ja de har forståelse for at av og til må pappa svare på mail og prate i telefon.

Når ble du medlem av Fagforbundet; da jeg startet i offentlig sektor som vikar i 2003 meldte jeg meg med en gang inn i Fagforbundet.

Andre ting enn Fagforbundet som er engasjerende og interessent; Fritidsaktiviteter som badminton og friluftsliv. Så er selvsagt familien kjempe viktig for meg.