Intervju med tillitsvalgt

Torbjørn Leistad er fra Romsdal, og bor i Vardø.

02.11.2021
Sist oppdatert: 02.11.2021

Navn: Torbjørn Leistad fra Romsdal. Bor i Vardø på 18 året.

Tillitsvalgt hvor og hvilken type tillitsvalgt; Torbjørn er, og har vært, fellestillitsvalgt for Fagforbundet og Fellesorganisasjonen i Vardø i ca. 10 år. Han har også andre verv, Leder og opplæringsansvarlig i Fagforbundet i Vardø og er styremedlem i yrkesseksjonstyret for Samferdsel og teknisk på regions nivå.

Hva var det som gjord at du ble tillitsvalgt: Det var tilfeldigheter under streiken i 2012, og et over snittet samfunns engasjement sier Torbjørn. Han liker også å stå frem for de som ikke klarer eller ønsker det selv, dessuten er han ikke redd for å prate og ta ordet. Å lufte og diskutere sine meninger er sunt, alle mener jo noe, enten de vil eller ikke.

Kan du beskrive hvordan det er å være tillitsvalgt; I sin rolle som Fellestillitsvalgt er Torbjørn innom lov og avtaleverk. Som leder og opplæringsansvarlig jobber han med organisatorisk og politisk arbeid. Han liker at det er varierende arbeid, og leser seg ofte godt (altfor godt) opp på det som kan være nyttig i sine tillitsverv.

Har du noen hjertesaker: Torbjørn er skeptisk til de økende lederlønningene i stat og kommune.

Ser du noen utfordringer med det å være tillitsvalgt; Vi sliter med å rekrutter tillitsvalgte, på forskjellige nivå, sier Torbjørn.

Hva er det som engasjerer deg i samfunnet; Torbjørn er aktiv i politikken i Vardø, og er kjent som en som er engasjer i alt som skjer og ikke skjer. Offentlig helse og skole, og lik mulighet for alle, brenner han ekstra for.

Tillitsvalgts rollen opp mot familien, går det bra; Ja det går fint, sier Torbjørn. Det har blitt en livsstil, det med så mange verv og hatter. Men det går helt fint.

Når ble du medlem av Fagforbundet; Torbjørn ble, så vidt han husker, medlem i 1997/1998 i Norsk Kommune forbund, og i Fagforbundet da det ble stiftet 2003.

Torbjørn prøver å få med seg Moldes fotballkamper på tv, og lever et behagelig liv i rolige Vardø med samboer og alle deres 7-8 barn.