Intervju med tillitsvalgt

Ole Ingvald Hansen er foretakstillitsvalgt i Finnmarkssykehuset HF.

03.11.2021 av Elin Severinsen
Sist oppdatert: 03.11.2021

Navn: Ole Ingvald Hansen, Hammerfest

Alder: 55 år fysisk (psykisk langt yngre)

Tillitsvalgt hvor og hvilken type tillitsvalgt:
Foretakstillitsvalgt i Finnmarkssykehuset, det vil si at man har hele fylket som sitt ansvarsområde.  100% frikjøpt. Sitter i tillegg som styremedlem i Fagforbundet Finnmark.

Hvor lenge har du vært tillitsvalgt:
Har vært tillitsvalgt siden slutten av 80-tallet.  Begynte som ungdomskontakt, siden har det ballet på seg.  Har vel hatt de fleste verv som er å oppdrive lokalt.

Hva var det som gjord at du ble tillitsvalgt:
Har alltid hatt en interesse for medvirkning, politikk og rettferdighet.  Når man så ble spurt om å stille, så var det gjort.

Kan du beskrive hvordan det er å være tillitsvalgt:
Blir vel etter hvert en livsstil, spesielt når man er frikjøpt. Det kan til tider være hektisk, ofte korte frister og ting som plutselig dukker opp.  Ellers er det både interessant og lærerikt, man lærer noe nytt nærmest hver dag.  Så får man et stort og godt nettverk etter hvert.

Har du noen hjertesaker:
Gode arbeidsforhold, faste stillinger og godt arbeidsmiljø.   Ivaretakelse av alle.

Ser du noen utfordringer med det å være tillitsvalgt:
Det går litt tid, i perioder også fritid.  Ofte mye nytt man må sette seg inn i.  Men, det er verdt det.

Hva er det som engasjerer deg i samfunnet:
Det meste, først og fremst en rettferdig verden med plass til alle.

Tillitsvalgts rollen opp mot familien, går det bra:
Det går helt greit, møter stor forståelse der.

Når ble du medlem av Fagforbundet:
I 1987

Andre ting enn Fagforbundet som er engasjerende og interessent:
Det meste, men kan nevne sportsfiske, reise, film og politikk som fremtredende. Ellers er man med på det meste som smeller 😊