– Dette er ikke rettferdig, vi kan ikke ha det sånn her

VIDEOMØTE OM TANNEHELSE: Mange blide fjes og god deltakelse da Fagforbundet Ung inviterte til årets første møte om tannhelsekampanjen. (Foto: Skjermdump/Martine Grymyr)

Tannlege Terje Mikkelsen ser daglig at folk ikke har råd til nødvendig tannbehandling.

12.02.2021 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 26.10.2021

– Jeg har sett en voldsom forskjell blant mine pasienter. For noen mennesker var det en opplagt ting å bare sette i gang med behandlingen, og det var gjerne kostbare behandlinger. Andre, med samme problemstilling, måtte si til meg at de ikke hadde råd til behandling, fortalte tannlege Terje Mikkelsen.

Onsdag deltok Mikkelsen på et videomøte med Fagforbundet Ung og de foreninger, organisasjoner og politiske partier som har tilsluttet seg tannhelsekampanjen for tannhelse inn i egenandelsordninga.

Til stede på møtet var representanter fra Fagforbundet, Fagforbundets pensjonistutvalg, Organisasjonen for uføres rettigheter (Ofur), Voksne med medfødt hjertefeil, Forbundet for Tenner og Helse, Pensjonistforbundet, Velferdsalliansen, Norsk Tjenestelag (NTL), FO-Studentene, Senterungdommen, Sosialistisk Ungdom (SU), Rød Ungdom (RU), AUF og Psoriasis- og eksemforbundet ung (PGF).

Mikkelsen fortsatte:

– Da gikk det en faen i meg, som sa at dette er ikke rettferdig. Vi kan ikke ha det sånn her. Da begynte jeg å skrive masse leserinnlegg til avisene. Denne urettferdigheten som vi ser, den kan ikke foregå. Det er ofte snakk om veldig ressurssvake mennesker. Folk som ikke har talspersoner, de har ingen krefter som kan stå fram og kjempe for dem. Mange har dårlig økonomi, og mange har dårlig tannstatus.

Én av tre har droppet tannlegen

Tema for møtet var hvordan løfte tannhelse som en viktig sak inn i valgkampen før høstens stortingsvalg. For tannlege Mikkelsen er dette en av de viktigste sakene inn mot valget.

– Vi ser den store forskjellen som oppstår på grunn av helt elementære ting, fordi noen folk ikke har råd til behandling. Det første du ser når du snakker med et menneske er øynene og smilet deres. Har du dårlige tenner blir det vanskelig sosialt, vanskelig å søke jobb, og så videre, forklarte Mikkelsen, og fortsatte:

– Og så har du selve tyggefunksjonen. Munnhulen er det første steget i hele fordøyelsesprosessen. Infeksjoner som starter i munnhulen kan spre seg ut til andre deler av kroppen og være livstruende.

Les også: – Dårlig munnhelse kan handle om liv og død

I en undersøkelse som Opinion utførte for FriFagbevegelse og Dagsavisen i 2018, sier hver tredje spurte, 33 prosent, at de har utsatt eller unnlatt å gå til tannlege av økonomiske årsaker.

Blant de som oppgir en årsinntekt under 300.000 svarer nesten halvparten at de enten har utsatt eller unnlatt å gå til tannlegen av økonomiske årsaker.

Ordningen må gjelde alle

– Politikk er å fordele goder. Det skal ikke være slik at noen får lov til å få behandling, og noen ikke. Nå må politikerne skjønne dette. Det har en økonomisk side, ja. Men man sparer også mase på å jobbe forebyggende, sa Mikkelsen.

Flere politiske partier går nå inn for en tannhelsereform, og for å innføre egenandelsordning på tannbehandling. Men der partiene går inn for å gjøre dette ved å fase nye grupper inn under egenandelsordninga, mener Mikkelsen det heller vil lønne seg å sørge for at ordningen vil gjelde alle.

– Vi bør ikke dele opp og sette folk i båser, som for eksempel rusmisbrukere, eldre, folk med hjerteproblemer, folk med cøliaki, og så videre. Har du en sykdom i tenner, munnhule og kjever, som har en diagnose, skal det gis refusjon. Da skal det inn under egenandelsordningen, forklarte Mikkelsen, og la til at karies (hull i tennene) er også en diagnose.

Ser framgang i kampanjen

Fagforbundet Ung har jobbet for en tannhelsereform siden 2014, og det er med stor glede vi ser at stadig flere organisasjoner og partier fremmer tannhelsesaken.

Tannlege Mikkelsen ser også en viss framgang.

– Jeg aner konturene av en holdningsendring. Vi må ikke slippe taket i den. Velferdsstaten trenger en skikkelig rotfylling.