Nå får også permitterte studenter lønnskompensasjon

SIKRER STUDENTENE: Stortinget har vedtatt en ny midlertidig ordning, som også skal sikre permitterte studenter lønnskompensasjon i 18 dager. (Foto: Stortinget)

En ny midlertidig ordning fra Stortinget, gir også permitterte studenter rett til lønnskompensasjon i 18 dager.

15.04.2020 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 02.03.2022

Regjeringa melder på sine nettsider at Stortinget har bevilget midler til en midlertidig stønad som skal sikre permitterte arbeidstakere full lønn, inntil 6G, i ytterligere 18 dager.

Dette gjelder også permitterte som ikke har rett til dagpenger, slik som for eksempel studenter. Disse vil også få lønnskompensasjon i 18 dager med den nye ordningen.

– Det er veldig bra at regjeringa har lyttet og tatt dette steget som er med på å sikre studenter som er permittert fra arbeid en inntektskilde på lik linje med andre skattebetalere, sier Victoria De Oliveira, studentansvarlig og nestleder av Fagforbundet Ung.

Victoria De Oliveira, nestleder og studentansvarlig i Fagforbundet Ung (Foto: Privat)

– Dette, sammen med tilleggsordningen fra Lånekassen, vil gjøre det lettere for de fleste studentene, men det er ingen tvil om at mange fortsatt vil ha det trangt økonomisk framover, sier Oliveira.