Man skal ikke profitere av mensen eller legeprodukter!

STØTTER KRAVET: En rekke ungdomstillitsvalgte i Fagforbundet støtter kravet om redusert moms på bind og tamponger. Fra venstre: Jeanette Lea Romslo, Sindre Hornnes, Maren Oddvang, Jeron Joseph, Kristine K. Hallerud Akselsen og Linn Flataune. (Foto: Martine Grymyr)

Vi betaler langt mer moms for bind og tamponger, enn vi gjør for brus og pølser. Nå må vi kjempe for reell likestilling, skriver Jeron Joseph i denne ukas hjertesak.

17.02.2020 av Jeron Joseph
Sist oppdatert: 26.10.2021

Her i Norge deler vi opp momsen vår i tre klasser. På de generelle varene er det på 25%, på næringsmidler betaler vi 15%, og den reduserte meravgiften er på 12%. Det vil si at mat og alt annet som er spiselig, som pastiller, tyggegummi og helsekostpreperater inngår for 15%-klassen. Produkter som legemidler, bind og tamponger inngår klassen for 25%.

Det betyr at du må betale 25% moms på livsviktige legemidler, også på hygiene- og sanitærartikler, mens derimot du kun betaler 15% på en flaske med sukkervann eller en pølse fra bensinstasjonen.

Til TV2 sier Høyres statssekretær i Finansdepartementet, Magnus Thue, at han er uenig i at man bør innføre momstiltak på bind og tamponger. Thue forklarer at moms på varer skal finansiere velferden vår. Dette kommer altså fra et parti som de siste seks årene i regjering har gitt milliarder i skattelette til landets rikeste, men baserer velferden på moms på legemidler og bind.

Hvor er de andre gutta i denne saken? Har du lest om noen menn som har uttrykket i denne samfunnsdebatten? Er dette kun damenes sak? Skal ikke menn kunne uttrykke seg i denne debatten? Jeg velger å sette ord i denne saken, og dermed mine ord på trykk.

I 2016 gikk en gruppe med kvinner til sak mot staten New York, som ikke har salgsskatt på andre legemidler (inkludert medisiner, bleier, inkotinensbind og annet), og dermed baserte søksmålet på at denne beskatningen var kjønnsdiskriminerende. Saken ble vunnet av kvinnene og i 1. september 2016 ble det ulovlig å kreve salgsskatt for tamponger, bind og kvinnelige sanitærartikkeler i staten New York.

Flere andre land i verden har fjernet eller kraftig redusert momsen på tamponger og bind. Dette er land som England, India, Australia, Tyskland og Canada

Jeg mener at vi menn i Fagforbundet, sammen med kvinnene, våre skal rope ut om at det skal tilstrebes reell likestilling i samfunnet. Vi lever i en velferdsstat der vi tar vare på dem som faller imellom og det vi anser som et felles ansvar.

Derfor bør vi etterfølge som en del rekke andre land har gjort, nemlig enten fjerne eller kraftig redusere momsen på tamponger og bind.