Nyhetsbrev for september 2021

Vi har nådd årets første høstmåned, og selv om kvikksølvet fortsatt holder seg relativt høyt kjenner vi høstkulden komme så snart solen gjemmer seg bak nærmeste skrent. Uansett; her kan du lese nyeste utgave av Fagforbundet Bergen sitt nyhetsbrev.

10.09.2021 av Anders Nordanger
Sist oppdatert: 10.09.2021

Mandag 13. september er det også stortingsvalg, og sammen skal vi sette sammen det nye stortinget. Uansett hvilken side av den politiske aksen du ønsker skal få flertall, er det viktig å bruke stemmeretten din. I dag, fredag 10. september, er det siste mulighet for å forhåndsstemme. Rekker du det ikke i dag, så husk å stemme på mandag.

Godt valg!

I denne utgaven av fagforeningens nyhetsbrev kan du lese mer om:

• Fagforbundet streiker for pensjon
  • Lønnsoppgjøret 2021
  • Lovfesting av heltid
  • Lønnsoppgjøret 2022
  • Yrkesseksjoner og yrkesfaglig arbeid
  • Aktuelt
  • Aktuelle møter/foredrag
  • Lokalpolitikk
  • Opptak fra diverse strømmearrangement
  • Medlemsfordeler
  • Kontaktinformasjon

Fagforbundet streiker for pensjon i kultursektoren

Det ble ikke enighet mellom LO og arbeidsgiverforeningen Spekter ilønnsoppgjøret for ansatte i kultursekren. Slaget står om pensjon, og det å sikre en likebehandling mellom kvinner og menn. Detteer ikke første gang Spekter tvinger frem en streik på pensjonsspørsmålet. Du leser mer om denne viktige streiken her.

Lønnsoppgjøret 2021

De fleste oppgjørene er nå unnagjort, men fremdeles er det noen oppgjør igjen før forhandlingsavdelingen vår kan ta en pust i bakken før de starter forberedelsene til neste års forhandlinger.

Kommende lønnsoppgjør:

• PBL (11. oktober)
  • FUS AS (15. oktober)

Du finner alt lønnsoppgjøret 2021 på www.fagforbundet.no/tariff

Lovfesting av heltid

Titusener av arbeidstakere jobber i mindre stillinger, men ønsker seg heltid. Flertallet av dem er kvinner. Noen velger en lavere stillingsprosent - fordi det passer dem best, eller fordi de ikke orker å jobbe en full stilling.

Fagforbundet har utarbeidet en oversikt over andelen deltidsstillinger som lyses ut i norske kommuner. Fagforbundet ønsker å lovfeste retten til heltid. Det betyr ikke alle må jobbe heltid, men det handler om å flytte ansvaret fra arbeidstaker til arbeidsgiver gjennom at arbeidsgiver må dokumentere behovet for deltid. Det er i motsetning til i dag hvor det er den ansatte i deltidsstilling som må dokumentere behovet for økt stilling. Finn deltidslisten og annen informasjon om heltid her.

Lønnsoppgjøret 2022

Som nevnt tidligere så er det viktig at hele organisasjonen engasjerer seg i debatten frem mot lønnsoppgjøret 2022. Alle medlemmer kan komme med innspill. Vi håper det er gode diskusjoner på arbeidsplassene om hvilke krav dere mener er viktige. Ta kontakt med leder av klubben din.

Yrkesseksjoner og yrkesfaglig arbeid

Det yrkesfaglige er en av grunnstammene i Fagforbundets arbeid. Alle medlemmer har, skal få eller har hatt et yrke. Vi vet at alle bidrar med sitt til å få samfunnet til å gå rundt og for at innbyggere får gode tjenester. Samtidig har alle Fagforbundets omlag 180 ulike yrkesgrupper sine særegenheter, og yrkesutøverne har egne behov for kompetanseheving.

Fagforbundet har fire yrkesfaglige seksjoner som har ansvar for å ivareta det yrkesfaglige behovet og sørge for at alle blir løftet og sett for den jobben de gjør.

Om du vil vite mer eller har innspill til det yrkesfaglige arbeidet kan du ta kontakt med en av fagforeningens fire seksjonsledere:

Dersom du er interessert i samarbeid på tvers av fag og sektorer, er kanskje facebook-gruppen Fagforbundet – tverrsektorielt samarbeid interessant for deg.

Yrkesfaglige tilbud:

Faglige podcaster

Aktuelle møter/foredrag

Lokalpolitikk

Opptak fra diverse strømmearrangement

Medlemsfordeler

Fordelen ved å være mange, er mange. Fagforbundet består av nesten 400.000 medlemmer, og kan gi gode fordeler til sine medlemmer. Den viktigste fordelen er de tillitsvalgte på arbeidsplassen og at du får hjelp dersom du trenger det.

I tillegg til det, så har du som medlem tilgang til:

Følg Fagforbundet på Facebook

Facebook brukes aktivt for å spre artikler og arrangement. Dersom du har en Facebook-konto oppfordrer vi til å følge Fagforbundet Bergen der. Følg gjerne også Fagforbundet Vestland sin side.

Du finner sidene via følgende linker:

Fagforbundet Bergen, avd 056

E-post: post@fagforbundet-bergen.no