Bli med på underskriftsaksjon for lovfestet rett til heltid

Hver femte medlem av Fagforbundet ønsker seg større stilling. Deltidsansatte sliter med å få boliglån, har manglende forutsigbarhet i hverdagen og dårlig pensjon.

12.08.2021 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 26.08.2021

Bli med på Fagforbundets underskriftsaksjon.

- Vi krever at Stortinget vedtar en lovfestet rett til hel stilling. Fagforbundet Oslo vil at hovedregelen skal være at stillinger som lyses ut skal være heltidsstillinger. Dersom en stilling lyses ut som deltidsstilling, skal arbeidsgiver måtte dokumentere at det ikke er behov for en hel stilling, sier leder for Fagforbundet Oslo Roger Dehlin.

Ansatte og pasienter rammes

Ufrivillig deltid har store, negative konsekvenser for Fagforbundets medlemmer.

- Våre medlemmer har ikke de samme mulighetene som andre arbeidstakere. Flere får ikke delta i velstandsøkningen, og må se langt etter egen bolig, fordi så mange bare får små deltidsstillinger, forteller Dehlin.

Pasienter og brukere blir også rammet av deltidskrisa, understreker han.

- Stor bruk av deltidsstillinger gjør at pasienter og brukere må forholde seg til unødvendig mange helsearbeidere. Dette er uverdig for pasientene og brukerne. Dessuten har vi under koronakrisa sett at smittefaren øker fordi de deltidsansatte tvinges til å ta vakter på flere institusjoner for å få økonomien til å gå opp, sier lederen for Fagforbundet Oslo.

Mangel på helsearbeidere

Norge kommer til å få stort behov for flere helsearbeidere i årene framover. Tall fra SSB viser at Norge i 2035 kan mangle 36 000 helsefagarbeidere.

- Landet er avhengig av at mange unge velger yrker i helsevesenet. Da må vi ha noe mer å tilby dem enn små deltidsstillinger og uforutsigbare vakter. Ungdom vil ha trygge, faste og hele stillinger, avslutter Roger Dehlin, leder i Fagforbundet Oslo.

Underskriftsaksjonen stiller fem krav til ny regjering

1. Lovfestet rett til heltidsstilling.
  2. Midler i statsbudsjettet til heltidskultur i kommunene.
  3. Ansettelser skal skje i hele stillinger, og deltidsansettelser er unntak fra hovedregelen.
  4. Offentlige virksomheter skal utlyse hele stillinger. Deltidsstillinger må begrunnes spesielt.
  5. Nei til profitt på velferd. Pengene skal heller gå til flere hele faste stillinger for lovfestet heltid

Bli med i kampen mot fattigdom, uakseptable arbeidsvilkår og et bedre tilbud for brukere av helsetjenestene!

Undertegn her for lovfestet rett til heltid.