Godt over halvparten ønsker ei ny regjering

Fagforbundet Oslo er godt i gang med å ringe til medlemmene for å minne dem om stemmeretten. Telefonrunden er en del av valgkampen, hvor Fagforbundet har et mål om ei rød-grønn regjering.

06.07.2021 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 06.07.2021

- Fagforbundet Oslo er sammen med flesteparten av regionene i gang med å ringe til medlemmene i forbindelse med valgkampen. Det er allerede lagt ned et stort stykke arbeid, og tallene fra forrige valgkamp er allerede passert. Det er kjempebra, sier Anna Elisabeth Uran, 2. nestleder i Fagforbundet Oslo.

- Vi opplever at medlemmene setter pris på å få en telefon fra oss. Det blir mulighet til å rette opp i småfeil, som ukorrekt adresse, og å ha en lengre prat om hva som er viktig for våre medlemmer, legger hun til.

Tre av ti har ikke bestemt seg

Hittil har Fagforbundet ringt 13 850 medlemmer. Det har ført til nesten 6000 gode samtaler.

- 66 prosent av dem vi har snakket med ønsker en ny regjering, men fortsatt er litt over 30 prosent i tenkeboksen. Og tre prosent sier de ikke ønsker ny regjering. Det betyr at vi som ønsker et bedre arbeidsliv med en rød-grønn regjering, har en jobb å gjøre for å nå fram med budskapet vårt, sier Uran.

Mange vil stemme

Tallene viser at årets stortingsvalg engasjerer. Hele 85 prosent av de vi har snakket med ønsker å bruke stemmeretten. Kun fire prosent sier at de ikke vil bruke den i år, og en av ti har ikke bestemt seg ennå.

- Rundt 3000 har hittil takket ja til påminnelse om valget på sms. Det er litt over halvparten av dem vi har snakket med. Å få med de som ikke vet om de skal stemme blir også viktig i årets valg. Det er noe alle kan ta med seg ut på arbeidsplassen, avslutter Anna Elisabeth Uran i Fagforbundet Oslo.