Nyhetsbrev for august 2021

Vel overstått sommerferie til de som har kommet så langt at den er ferdig og hverdagen har begynt igjen. Til dere som fortsatt har sommerfri, ønsker vi en fortsatt god ferie. Her er det første nyhetsbrevet etter sommerferien.

10.08.2021 av Anders Nordanger
Sist oppdatert: 10.08.2021

I denne utgaven kan du lese mer om:

• Lokale forhandlinger for ansatte i Bergen Kommune
  • Tariff 2021
  • Klubben
  • Lønnsoppgjøret 2022
  • Valgkamp
  • Yrkesseksjonene
  • Aktuelt
  • Aktuelle møter/foredrag
  • Diverse notatet og publikasjoner
  • Lokalpolitikk
  • Medlemsfordeler

Lokale forhandlinger for ansatte i Bergen Kommune

Alle medlemmer som er registrert med aktive arbeidsforhold i Bergen Kommune har fått e-post og SMS om lokale forhandlinger. Fristen for å levere skjema blir utsatt til lørdag 14. august.

For å svare på en del av de spørsmålene som kommer i forbindelse med dette skjemaet, blir det satt opp teams-møter følgende tider:

• tirsdag 10. august klokken 14-14:30
  • onsdag 11. august klokken 14-14:30
  • torsdag 12. august klokken 14-14:30
  • fredag 13. august klokken 14-14:30

Det er ingen påmelding til disse og du logger deg på ved å trykke her.

Kravskjema sendes til lokaleforhandlinger.bergen@gmail.com. Du kan laste ned skjema som skal brukes her.

Tariff 2021

Selv om sommeren er på hell, gjenstår det fortsatt mye arbeid for Fagforbundets forhandlingsavdeling. De neste oppgjørene som har klar dato er:

• PBL (30. august)
  • FUS AS (2. september)
  • Mønsteravtale for tannhelsesekretærer (8. september)

Du finner informasjon om lønnsoppgjøret på www.fagforbundet.no/tariff

Klubben

Fagforbundet-medlemmene på arbeidsplassen utgjør klubben. Tillitsvalgt er klubbleder. Dersom det er flere som ønsker å være aktive, kan det opprettes et klubbstyre.

Dersom dere på din arbeidsplass ikke har tillitsvalgt (klubbleder) bør dere få dette på plass. Ta kontakt med fagforeningen for eventuell hjelp til dette.

Lønnsoppgjøret 2022

Som nevnt tidligere så er det viktig at hele organisasjonen engasjerer seg i debatten frem mot lønnsoppgjøret 2022. Alle medlemmer kan komme med innspill. Vi håper det er gode diskusjoner på arbeidsplassene om hvilke krav dere mener er viktige.

Dere kan enten snakke med tillitsvalgt om hvilke krav dere mener er viktig, eller dere kan sende innspill direkte til tariff2022@gmail.com. Kravene kan skrives direkte inn i en e-postmelding. Det er ikke nødvendig med et eget skjema. Husk å begrunne kravene.

Om det er ønskelig blir noen fra fagforeningsstyret gjerne med på et møte hvor dette skal være tema. Enten på et fysisk eller et digitalt møte.

Valgkamp

13. september blir det klart hvordan det den nye sammensetningen av Stortinget vil bli. Som kjent ønsker Fagforbundet en ny retning og en ny Regjeringen. Hvem du vil gi stemmen din til er naturligvis helt og holdent opp til deg selv, men vi håper du velger å bruke stemmeretten din. LO har sendt de politiske partiene en rekke spørsmål knyttet til tema som er viktig for LOs medlemmer. Hva de ulike partiene har svart kan du lese her.

Yrkesseksjonene

Her er kontaktinformasjon til lederne av fagforeningens yrkesseksjoner:

• Helse og sosial: Åse Rønhovde, shs@fagforbundet-bergen.no / 90636561
  • Kontor og administrasjon: Ann Kristin Solsand, ska@fagforbundet-bergen.no / 94507842
  • Kirke, kultur og oppvekst: Rita Midthun, skko@fagforbundet-bergen.no / 93635871
  • Samferdsel og teknisk: June Madoun, sst@fagforbundet-bergen.no / 92021329

Aktuelle møter/foredrag

Diverse notater og publikasjoner

Medlemsfordeler

Fordelen ved å være mange, er mange. Fagforbundet består av nesten 400.000 medlemmer, og kan gi gode fordeler til sine medlemmer. Den viktigste fordelen er de tillitsvalgte på arbeidsplassen og at du får hjelp dersom du trenger det.

I tillegg til det, så har du som medlem tilgang til:

Følg Fagforbundet på Facebook

Facebook brukes aktivt for å spre artikler og arrangement. Dersom du har en Facebook-konto oppfordrer vi til å følge Fagforbundet Bergen der. Følg gjerne også Fagforbundet Vestland sin side.

Du finner sidene via følgende linker:

Fagforbundet Bergen, avd 056

E-post: post@fagforbundet-bergen.no