Valgintervju med Stine Westrum (Rødt)

Stine Westrum er Rødt Oslos tredjekandidat til Stortingsvalget 2021. Fagforbundet Oslo har bedt henne svare på noen spørsmål på vegne av medlemmene.

07.07.2021 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 23.07.2021

Fortell litt om deg selv:

Jeg er 44 år og bor på Grünerløkka i Oslo. Jeg er tredjekandidat for Rødt Oslo og leder for Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd, Oslo.

Hva er din politiske bakgrunn?

Jeg har fram til nylig kun vært passiv medlem i Rødt. Det er i fagbevegelsen jeg har hatt mitt politiske engasjement, men så kom det en pandemi og jeg tenkte at nå er tiden inne også for partipolitisk arbeid, og jeg takka ja til å stille som kandidat til stortingsvalget.

Har du et politisk idol?

Folk flest på grasrota og folkelige bevegelser som fagbevegelsen og kvinnebevegelsen er mine politiske idol. Jeg har ingen idol som står aleine og skinner.

Hvorfor trenger Oslo en ny regjering?

Vi trenger ny regjering av mange grunner. Forskjellene mellom folk øker, det har vært en brutalisering av arbeidslivet, vi har en regjering som kun har sørget for sine venner, og som jobber systematisk for at det skal bli vanskeligere for folk. Jeg har i mange år jobbet som sosialarbeider og sett at flere og flere støtes ut av felleskapet. I Oslo blir det ekstra synlig at forskjellene mellom øst og vest i byen bare øker.

Hvordan kan Stortinget påvirke kommunepolitikken?

Oslo er et utstillingsvindu for rød-grønn politikk. Stortinget kan pøse på med penger til kommunen og la lokalpolitikerne fordele dem.

Hva er dine viktigste saker?

Som fagforeningsleder brenner hjertet mitt for et bedre arbeidsliv med hele, trygge og faste jobber. Jeg ønsker redusert arbeidstid og at færre kvinner jobber deltid.  Men internasjonal solidaritet er også en hjertesak. Vi ikke er aleine i verden og blikket må også være rettet utover.

Har du noen gode stemmetips?

Unngå å stå i kø på valgdagen nå som vi er midt i en pandemi. Hold avstand. Stem så tidlig du kan. Få det gjort lenge før september.  Mobiliser de du henger med så snart de fine stemmeboksene popper opp i Oslo by. Husk å ta med legitimasjon.

Har du en stemmetradisjon?

Jeg forhåndsstemmer i god tid. På valgdagen følger jeg valgsendingen til NRK og jeg klarer ikke å legge meg ikke før jeg veit resultatet.