Årets valg handler om lavtlønnstillegg og faste heltidstillinger

Ukas yrkesprofil er Kristoffer Momrak. Han er musiker og er baseleder ved Aktivitetsskolen Nordstrand

09.06.2021 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 09.06.2021

Presentasjon- navn, yrke:
Jeg heter Kristoffer Momrak og er baseleder.

Hvordan ser en vanlig dag på jobben ut?
En vanlig dag på jobben er delt i to, med kontortid frem til 13:00 og tid med barna resten av dagen. Kontorarbeidet består i å skrive opp beskjeder fra foreldre, lage månedsplaner og månedsinfo og forberede aktiviteter. Jeg har ansvaret for en gruppe som setter opp musikaler, som jeg skriver selv. Det tar en del tid å organisere oppsetningene vi har hvert halvår, så noe av kontortiden går til dette. På ettermiddagene bistår jeg kollegene der det trengs, når jeg ikke er opptatt med musikk, dans og drama-gruppa. Jeg tar også ofte barna med på lokalhistoriske utflukter. Det er aldri to like dager.

Hva er annerledes nå under pandemien? Hva savner du og er det noe som fungert bedre?
Under pandemien er det dessverre blitt umulig å gjennomføre de vante gruppeaktivitetene. Det er mye mer jobb med organisering av lister med beskjeder og inndeling av ute- og inneområder. Jeg savner selvfølgelig å kunne gjøre jobben min, slik jeg er vant til, samle barna til aktiviteter og jobbe med musikaloppsetninger. Siden vi ikke kan blande aldersgrupper og klasser, er det praktisk ugjennomførbart å lage felle arrangementer. Det er ikke så mye vi får gjort med det, enn så lenge.

Når og hvorfor valgte du å bli medlem i fagforbundet?
Jeg ble medlem i Fagforbundet i 2012 da det var konflikt i lønnsoppgjøret i Oslo. Det var ikke lenge etter at jeg ble ansatt. Jeg har vært plasstillitsvalgt siden 2015 og mener at organisering er vårt beste forsvar mot dårlige arbeidsforhold og uanstendig lønn.

Hvilke saker er viktige for deg opp mot valget?
Opp mot valget er de viktigste sakene tillegg for lavtlønte og faste, hele stillinger i kommunen.