Hovedoppgjør

LO Kommune

KS-oppgjøret er Norges største tariffoppgjør, og LO Kommune er den største forhandlingssammenslutningen i KS-området. LO kommune representerer 190 000 arbeidstakere i kommunal sektor og består av disse forbundene: Fagforbundet, Fellesorganisasjonen (FO), EL og IT Forbundet, Creo, Skolenes Landsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund.

Oslo kommune

Oslo kommune er en av landets største arbeidsgivere og egen tariffavtale. Alle som er ansatt av Oslo kommune, eller de kommunale foretakene som eies av Oslo kommune, er omfattet av denne tariffavtalen.

Oslo sporveier

LO stat

LO Stat er en hovedsammenslutning av LO-forbund som organiserer arbeidstakere i staten og virksomheter tilknyttet Spekter. Disse forbundene har til sammen nesten 100.000 medlemmer tilknyttet våre områder.

Spekter

Arbeidsgiverorganisasjonen Spekter har medlemsbedrifter på en rekke tariffområder, som sykehus, pleie og omsorg, oppvekst og barnevern, kollektivtrafikk og kultur. Den største overenskomsten (Område 10 - Spekter helse) omfatter Fagforbundets medlemmer i offentlige sykehus.

NHO

Næringslivets hovedorganisajson er den største interesseorganisasjonen for private bedrifter i Norge.

Fagforbundet har seks selvstendige avtaler innenfor LO/NHO-området. Det er tariffavtale for frisører, ambulanseavtalen, overenskomst for helse og omsorg, overenskomst for dyrepleiere og klinikkassistenter, overenskomst for barnehager og en avtale som omfatter blant annet kinoer, Norges Blindeforbund, asylmottak og barnevern.

• Blindeforbundet med flere NHO 453 (1.7.)
  • Barnehage (10.6.)
  • Dyrepleiere
  • Energioverenskomsten
  • Frisør - Brudd i forhandlingene  8.5.24.
  • Buss (17.4.)
  • Helse- og omsorgsoverenskomsten (NHO 481) (5.6.)

VIRKE

Virke er den største arbeidsgiverorganisasjonen for handel og tjenester, og har medlemsbedrifter i bransjer som helse, omsorg, utdanning, kultur og frivillighet.

Oppgjør i Virke:

• Tannhelsesekretærer (Virke 005)
  • Boligbyggelag (Virke 026)
  • Legesentre (Virke 020)
  • Kino (Virke 015)
  • Frisør (Virke 006)
  • BPA (Virke 007)
  • Apotek (Virke 0018)

Oppgjørene i det som kalles Virke HUK (helse, utdanning og kultur) har frist seinere (30.4.) og dermed seinere forhandlinger. Planlagt forhandlingsstart for Virke Huk er 17.6. med frist 19.6.

• Virke HUK (7 oppgjør slått sammen)
  • Barnehager (Virke 014)
  • Museer og andre kulturinstitusjoner (Virke 029)
  • Høyskoler (Virke 040)
  • Helse og sosiale tjenester (Virke 003)
  • Virksomheter (Virke 050)
  • Spesialisthelsetjenesten (Virke 004)
  • Utdanning (Virke 060)

Bussbransjeavtalen

Bussbransjeavtalen omfatter rutebussjåfører, ekspressbussjåfører, turbussjåfører, verkstedarbeidere og renholdere. NHO Transport og Spekter/Vy er motpart i forhandlingene. Fagforbundet inngår i meklingen sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund (NJF), og Yrkestrafikkforbundet (YTF).

Oppgjørene i KA, Kirkens arbeidsgiverforening

• KA Kirken 11.6. – 12.6.

PBL (Private Barnehagers Landsforbund)

PBL er en interesse- og arbeidsgiverorganisasjon for private barnehager. Over 1 900 private barnehager i Norge med rundt 32 000 ansatte er medlem i PBL.

• Forhandlinger 29.5 - 30.5.

FUS-barnehagene

Trygge barnehager bygger, eier og driver private barnehager over hele landet. Tariffavtalen gjelder for ansatte i barnehager som eies av Trygge Barnehager, men driftes av et eget selskap, FUS AS, som er opprettet til dette formålet.

• Nyheter kommer.