Bruk hovedoppgjøret til å verve

Anna Elisabeth Uran er 2. nestleder for Fagforbundet Oslo.

Anna Elisabeth Uran er 2. nestleder for Fagforbundet Oslo. (Foto: Birgit Dannenberg)

Nesten fem tusen nye medlemmer i 2023.

22.02.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 22.02.2024

Sammen er vi sterke. Fagforbundet Oslo har over 50 000 medlemmer. Tallene for 2024 viser en svak økning, ifølge medlemsrapporten som fremlagt for fylkesstyret 16. februar. Anna Elisabeth Uran, 2. nestleder og verveansvarlig i Fagforbundet Oslo,  la fram saken for styret. Hun har et budskap til alle medlemmer:  Bruk hovedoppgjøret til å verve.

Takker alle ververne

- Først vil jeg benytte anledning til å takke alle våre flinke ververe. Vi fikk 4 948 nye medlemmer på grunn av jobben dere gjør. Dere er et skinnende eksempel for oss alle, sier Anna Elisabeth Uran.

Styrken ligger i at vi forsatt er mange

- Årets hovedoppgjør er en glimrende anledning til å verve. Selv om vi blir flere så er konkurransen sterk om medlemmene. Husk at Fagforbundet organiserer alle yrkesgrupper på arbeidsplassen. For at vi skal kunne beholde makta til å føre en politikk som gagner våre medlemmer; som kronetillegg, kompetanseutvikling, hele- og faste stillinger, må vi være mange på arbeidsplassene. Derfor er det viktig at nyansatte får sjansen til å bli kjent med Fagforbundet når de kommer på arbeidsplassen. Ved siden av hovedoppgjøret, bør verving også være hovedfokus i fagforbundsukene i slutten av juni og til høsten, sier nestlederen.

Viktig å sette av ressurser til verving

- På møtet vedtok fylkesstyret hvilke satsningsområder og måltall vi skal ha for 2024. Vi setter selvsagt høyere mål enn i fjor og mener vi kan strekke oss enda lengre for å få flere medlemmer med på laget når vi starter opp hovedforhandlingene i år. Det er viktig å nå nye medlemmer før de kommer i jobb. Så selvsagt er det også viktig å se på våre aktiviteter for å få flere elever, studenter og lærlinger som medlemmer. Fylkesstyret og jeg mener at måltallene er viktige å oppnå og at det er viktig at fagforeningene setter av tid og ressurser til vervinga, forteller hun.

- Vi trenger nye medlemmer på alle områder. Det er i møte med kolleger på arbeidsplassen at det er enklest å verve. Møt nyansatte med en kopp kaffe og bruk anledningen til å fortelle om organisering, økonomiske fordeler og om oss. Det verste som kan skje er å få et nei. Og får du med et nytt medlem så har du rett på en premie, avslutter Anna Elisabeth Uran.

Her kan du lese mer om verving og vervepremier.