Intervju med tillitsvalgt Gretel Jean Fundal-Svendsvik

22.02.2024 av Lene Nørbech
Sist oppdatert: 22.02.2024

Tillitsvalgt hvor og hvilken type tillitvalgt?
Jeg er leder i Yrkeseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Kristiansund.  Jeg er også medlem i mangfold- og inkluderingsutvalget på fylket.

Hvor lenge har du vært tillitvalgt?
Jeg har vært leder i ca. 1 år og før det har jeg vært styremedlem og nestleder.

Hva var det som gjorde at du ble tillitsvalgt?
Jeg ble valgt inn.

Kan du beskrive hvordan det er å være tillitsvalgt?
Det er en spennende, lærerikt og utfordrende oppgave med masse ansvar.

Hva er din hjertesak?
Min hjertesak er til å ivareta medlemmenes sin interesse og inkludere nye landsmenn. Rettferdighet på arbeid og sosial samvær.

Ser du noen utfordringer med det å være tillitsvalgt?
Det er mange utfordringer til å være tillitsvalgte som for eksempel å inkludere, integrere og motivere nye landsmenn.

Hva er det som engasjerer deg i samfunnet?
Det som engasjerer meg i samfunnet er fagligpolitisk, å bli hørt, forstått og sett.

Når ble du medlem Fagforbundet og hvorfor?
Jeg ble medlem av fagforbundet i 2006 ca. Jeg medlem fordi jeg hadde lyst til å integrere meg i samfunnet.

Andre ting enn Fagforbundet som er engasjerende og interessant?
Jeg er en veldig aktiv person, mange ting som engasjerer meg som for eksempel Nordmøre Filippinske Klubb, jeg er leder i Sport og Aktivitets komite, Katolsk Kirke, fjellturer, fisking, isbading, ski, paddleboard, kajakk, svømming, gym med mere.