Verv en kollega som nyttårsforsett

Anna Elisabeth Uran er 2. nestleder og verveansvarlig for Fagforbundet Oslo.

Anna Elisabeth Uran er 2. nestleder og verveansvarlig for Fagforbundet Oslo. (Foto: Birgit Dannenberg)

Januar er tida for verving.

11.01.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 11.01.2024

Nytt år betyr nye kolleger og nye muligheter til å verve. Dagens regjering ønsker at folk skal være organisert, og har økt fagforeningsfradraget opp til 8000 kroner for i år. Nå er tida inne for å gjøre en ekstra innsats. Anna Elisabeth Uran er 2. nestleder i Fagforbundet Oslo og verveansvarlig. Hun har noen gode tips for å få nye medlemmer i fagforeningen.

By på kaffe og ta en prat

- Vi ønsker flere medlemmer. Selv om Fagforbundet er en stor og mektig organisasjon, må vi hele tiden forsøke å få nye medlemmer. Det skjer best på den lokale arbeidsplassen. Nå som det er nytt år har du kanskje fått nye kolleger? Ønsk dem velkommen. By på en kaffe i pausen og at en prat om viktigheten av å organisere seg. Alle må få være med å bidra til et trygt og organisert arbeidsliv, sier Anna Elisabeth Uran.

Trygg med Fagforbundet i ryggen

- Det er trygt å ha Fagforbundet i ryggen om det skal oppstå problemer som må løses. For eksempel en konflikt, eller en rettighet som ikke blir oppfylt. Det er også viktig å ha Fagforbundet i ryggen ved nedbemanninger eller omorganiseringer, forteller nestlederen.

- Hvert år er det lønnsforhandlinger. Som organisert får du mulighet til å påvirke din egen lønn, eller vilkår som bedre pensjon, gjennom fagforeningen. Du har også mulighet til å streike, hvis du og arbeidsgiver ikke blir enige. Og Fagforbundet har en stor og sterk streikekasse til rådighet, selv om det er siste utvei, legger hun til.

Gode medlemsfordeler

- Fordi vi er mange har vi også gode medlemsfordeler. Du kan søke om stipend til videreutdanning. Du får gode betingelser på forsikringer og boliglån med LOfavør, og savner du hytte har mange fagforeninger gode utleietilbud for medlemmerne, avslutter Anna Elisabeth Uran.

Her kan du lese om alle fordelene som fagforbundsmedlem.

Er du under 30, student eller lærling? Sjekk dine ekstrafordelene.