Godt renhold er viktig for samfunnet

Omtrent tjue renholdere var tilstede for motivasjon og kunnskap på fagdag 4. desember. (Foto: Linda N. Amundsen)

Fagdag for renholderne på deres merkedag.

04.12.2023 av Linda N. Amundsen og Martin Halsos
Sist oppdatert: 04.12.2023

Første mandag i desember er renholdernes dag. I anledning dagen har Yrkesseksjon Samferdsel og Teknisk (YSST) holdt fagdag for Fagforbundet Oslos renholdere i Fagforbundet Pleie og Omsorgs lokaler i Hausmannsgate den 4. desember. Tema for dagen var arbeidsglede og motivasjon. Et tyvetalls renholdere var til stede på fagdagen. Fra Lilleborg kom fagsjef renhold Tommy Harsvik for å motivere og informere. Lasse Beichmann, leder for YSST, serverte kake, gratulasjoner og gode ord:

Usynlig, men viktig

- Renhold er en av de mest usynlige tjenestene som gjøres i samfunnet vårt, men også en av de viktigste. Godt renhold er viktig for at våre andre samfunnsfunksjoner skal kunne fungere på en trygg og velfungerende måte. Det er ikke en skole, barnehage eller sykehus som kunne ha tatt vare på våre unge eller syke, dersom ikke man hadde kompetente renholdere som utførte et faglig godt renhold på disse institusjonene.

Stolt av medlemmenes fagkompetanse

- Fagkompetansen til våre medlemmer noe av det vi er mest stolt av. Derfor jobber vi jevnt og trutt med fagbrevsatsning for våre medlemmer i renholdfaget.

- Anstendige arbeidsforhold og god HMS må til for at fagarbeidere skal klare å stå i yrket. Derfor er det også viktig at renhold på skoler og andre offentlige bygg drives i egenregi, slik at våre renholdere får de vilkårene de trenger for å utvikle seg faglig og ivareta våre felles verdier.

- Vi ønsker våre renholdere gratulerer med dagen, og er evig takknemlig for den viktige og gode jobben dere gjør!