Grønt samarbeid

Live Moen er fagansvarlig for miljøledelse i Bymiljøetaten og medlem i Fagforbundet Teknisk forening Oslo. (Foto: Live Moen)

Slik jobber vi sammen for grønn omstilling.

15.11.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 15.11.2023

Grønn omstilling er viktig. Fagforbundet Oslo har forpliktet seg til å jobbe for en grønn kommune. På arbeidplassene arbeider tillitsvalgte og medlemmer, på eget initiativ og i regi av arbeidgiver, sammen for miljøet. Det har ført til at Oslo kommune er en foregangsby og har vunnet internasjonale miljøpriser. Live Moen er fagansvarlig for miljøledelse i Bymiljøetaten og medlem i Fagforbundet Teknisk fagforening Oslo. Vi har spurt om hva hun holder på med for miljøet.

Kartlegger miljøpåvirkning og stiller krav

- Oslo kommune er en stor aktør og står for innkjøp på over titalls milliarder. Det betyr noe hva kommunen gjør for å sikre miljøet. Bymiljøetaten jobber blant annet med miljøsertifisering av alle kommunens etater/bydeler og foretak. Vår jobb er å koordinere arbeidet med miljøledelse, slik at alle kommunens etater, bydeler og foretak blir sertifisert. I praksis betyr miljøledelse at vi kartlegger alle miljøpåvirkningene våre. Vi kartlegger også parter som kommunen samhandler med, slik at vi kan påvirke og for eksempel stille krav i anskaffelsene våre. Ved å kartlegge, lage planer og følge opp dette systematisk får vi til skikkelig endring. Og vi finner ut hva vi selv må gjøre for å kutte i forbruk. Her har kommunen mye å hente.

Holder miljøstatus for kommuen

- Vi lager også miljøstatus forOslo kommune, som legges ut på kommunens nettsider. Det er data fra miljø- og klimarapporteringen som gjøres i hele kommunen. Her kan innbyggere se hva som er status for Oslo på en rekke områder. Slik kan vi vise frem hvordan det står til med klima, luftkvalitet og biologisk mangfold blant mange andre temaer i byen vår Oslo.

Alle må med for å få til en endring

- Miljøkravene settes av politisk ledelse, men vi må ha med alle fra grasrota helt til toppen for å virkelig få til de store endringene. Her har fagforeninger og verneombudene en stor betydning. Vi har en miljø- og klimakoordinator i alle kommunens virksomheter og de er viktige bidragsytere. Dessuten har vi mange ansatte og medlemmer som er opptatt av miljø og det er så viktig. Jeg blir inspirert av alle de flinke folka i kommunen vår.

Bli med på Ombruksuka

- Ombruksuka er et godt eksempel på hvordan kommunen jobber med miljø. Det er et samarbeid mellom mange etater og bydeler, blant annet Bymiljøetaten, Renovasjon og gjenvinningsetaten og Bykuben med flere. Vi har en god samhandling på tvers internt. Kommunen løfter opp aktører som jobber med ombruk året rundt. Og det er et svært populært arrangement som befolkningen ønsker. Folk står i kø for å få byttet og reparert klær, elektronikk, leker og idrettsutstyr. Alle arrangementer under Ombruksuka er gratis og lages i samarbeid med aktører fra hele Oslo. Til sammen er det i år over 50 arrangement over hele byen, så dette er virkelig tida for å skaffe den unike julegaven eller reparere den slitne turbuksa som kanskje ble lagt innerst i skapet.

- Jeg skal selv delta i Rådshushallen under åpningen av Ombruksuka og på Gamle Munch under våre tre fyrtårnsarrangementer. Det er første gang jeg skal være med og jeg håper at medlemmer og tillitsvalgte i fagforeningene deltar, om dere ikke allerede har planlagt å ta en tur privat eller deltar selv.