Laget rundt barnet

Det sies at det krever en hel landsby for å oppdra et barn, det ligger nok noe i dette utsagnet. Derfor trenger vi hele laget med flere yrkesgrupper for å kunne gjøre denne jobben med god kvalitet.

06.10.2023 av Astrid Rønning - Leder i yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst
Sist oppdatert: 06.10.2023

Fagforbundet organiserer flere yrkesgrupper i oppvekstsektoren, som pedagoger, miljøterapeuter, fagarbeidere og assistenter. Sammen skal disse jobbe tverrfaglig for å få til det beste oppvekstmiljøet rundt barnet.  Jeg vil da særlig påpeke fagarbeiderens utdanning. Dette er en 4.årig utdanning, der eleven går 2 år på skole og har 2 år læretid, gjerne 1 år i barnehage og 1 år på skole. Assistenter med over 5 års praksis med barn fra 0-18 år kan også ta en tverrfaglig eksamen og en tredagers fagprøve for å få fagbrev. Disse får da fagbrev som barne- og ungdomsarbeidere, såkalt BUA.

Fagforbundet mener en barne- og ungdomsarbeideren er en fagarbeider som kan anvende pedagogiske teorier og didaktiske verktøy, for å gi barn og unge omsorg, lek og læring. En barne- og ungdomsarbeider har ferdigheter, evner, kunnskap og holdninger som legger til rette for en trygg og god oppvekst.

Fagforbundet jobber for at barne- og ungdomsarbeideren praktisk-pedagogiske kompetanse anerkjennes og får sin rettmessige plass i det pedagogiske arbeidet.

Fagforbundet krever at barnehagelærere må få tid og rom til å iverksette og lede det pedagogiske arbeidet i barnehagen, og sørge for at alle barn får et tilrettelagt tilbud. Derfor krever vi at barnehagelæreren skal få bruke sitt pedagogiske skjønn.

En barne- og ungdomsarbeider skal få bruke sin praktisk-pedagogiske kompetanse. De skal ha annerkjennelse og inkluderes i barnehagens pedagogiske personale. Fagarbeideren må få anvende sin faglige kompetanse, og de må få muligheten til videreutdanning via høyere yrkesfaglige utdanninger. Derfor arbeider fagforbundet for at det skal lages flere fagskoletilbud.

Barnehagene må ha forsvarlig bemanning, med ansatte som har tid og evne til å se og anerkjenne det enkelte barns behov. En forutsetning for god kvalitet handler om at de ansatte har tid til planlegging, og gjennomføre ulike pedagogiske aktiviteter, både for barnegruppen som helhet, og for det enkelte barn. Bemanning skal gjøre det mulig for de ansatte å ivareta barnehagen som en pedagogisk virksomhet. Barnekonvensjonen sier alle barn skal ha rett til å si sin mening, dette vil kreve at barnehagen har ansatte som kan se og fange opp barnegruppas ulike uttrykk.